Wstydliwy sekret Watykanu...
Nowe dowody?
Papieżyca Joanna (łac. Ioanna Papissa / Ioannes Anglicus; znana także jako Jutta, Mulier Jutte, Gilberta, Agnes lub Glancia, ok. 818-858) – postać legendarna, rzekomo została papieżem w 855 pod imieniem Jan VIII.
O papieżycy Joannie
- Biegała, skacząc po stołach, ciskając w nich, co się da, kubki, a nawet Biblię. Gdy już ją złapali, zdążyła wyciągnąć z kufra sztuczną brodę i nałożyć na siebie. Mnisi przestraszeni takim przeobrażeniem w panice uciekli.
- Autor: Emanuel Roidis
- Opis: o próbie gwałtu na Joannie.
- Źródło: Elwira Watała, Wielcy zboczeńcy, Warszawa 2007, ISBN 9788373992276.
- Po Leonie, papieżem był przez dwa lata, siedem miesięcy i cztery dni Jan Anglik (Ioannes Anglicus), urodzony w Moguncji. Zmarł on w Rzymie, po czym tron papieski przez miesiąc pozostawał pusty. Powiada się, że ten Jan był kobietą, która jako młoda dziewczyna udała się do Aten w męskim przebraniu razem z mężczyzną, który był jej kochankiem. Tam zgłębiała różne dziedziny wiedzy, tak długo, aż nie miała już nikogo równego sobie. Później wykładała w Rzymie, a jej studentami i słuchaczami byli nawet uczeni mężowie. W mieście szerzyła się jej sława, jako wybitnej osobistości o wielkiej wiedzy, tak, że wszyscy byli zgodni, iż to temu Janowi należy się godność papieża. Kiedy jednak już została papieżem, zaszła w ciążę ze swoim kochankiem. Nie wiedziała jednak, kiedy ma nastąpić poród. I tak zaczęła rodzić podczas procesji z bazyliki św. Piotra do bazyliki św. Jana na Lateranie, w uliczce między Koloseum a kościołem św. Klemensa. Mówią, że po jej śmierci została pochowana w tym samym miejscu. Każdy Ojciec Święty zawsze omija tę uliczkę i wielu ludzi wierzy, że czyni tak z powodu zgrozy i zgorszenia, jakie wywołało tamto wydarzenie. Jej imię nie zostało też umieszczone na liście Ojców Świętych, zarówno z powodu jej płci, jak i popełnionego wszeteczeństwa.
- Autor: Marcin z Opawy
- Źródło: Hanna Hartwig, Joanna Domniemana, polityka.pl, 5 marca 2010
Najwcześniejsza wzmianka o papieżu-kobiecie pojawia się w kronice dominikanina Jeana de Mailly’ego z Metz , Chronica Universalis Metensis , napisanej na początku XIII wieku. W jego opowieści nie ma imienia kobiety-papieża, a wydarzenia rozgrywają się w roku 1099. Według Jeana:
Historię Jeana de Mailly'ego podjął jego kolega dominikanin Stefan z Bourbon , który zaadaptował ją do swojej pracy nad Siedmioma darami Ducha Świętego . Jednak legenda zyskała największe znaczenie, gdy pojawiła się w trzeciej wersji (zredagowanej wersji) Chronicon Pontificum et Imperatorum Marcina z Opawy pod koniec XIII wieku. Ta wersja, być może autorstwa samego Martina, jest pierwszą, w której figurce nadano imię, wskazujące, że była ona znana jako John Anglicus lub Jan z Moguncji. Zmienia także datę z XI na IX wiek, wskazując, że Joanna panowała między Leonem IV a Benedyktem III w latach pięćdziesiątych XIX wieku. Według Chronicona :
W latach 90. XII w. dominikanin Robert z Uzès opowiedział wizję, w której widział siedzibę, „gdzie, jak się mówi, okazuje się, że papież jest mężczyzną”. Papież Joanna kojarzona jest z cudownymi wydarzeniami. Petrarka (1304–1374) napisał w swojej Chronica de le Vite de Pontefici et Imperadori Romani, że po ujawnieniu się papieża Joanny jako kobiety:
Joanna była przykładem w nauczaniu dominikańskim . Bartolomeo Platina , uczony, który był prefektem Biblioteki Watykańskiej, napisał swoje Vitæ Pontificum Platinæ historyci liber de vita Christi ac omnium pontificum qui hactenus ducenti fuere et XX w 1479 r. na polecenie swojego patrona, papieża Sykstusa IV . Książka zawiera następującą relację o papieżu:
Odniesień do kobiety-papieża można znaleźć w późnym średniowieczu i renesansie . Jans der Enikel (1270) jako pierwszy opowiedział tę historię w języku niemieckim. Pisał o niej Giovanni Boccaccio w De Mulieribus Claris (1353). [20] Kronika Adama z Uska ( 1404 ) podaje jej imię Agnes, a ponadto wspomina o posągu w Rzymie, który podobno jej przedstawia. Żaden wcześniejszy pisarz nie wspominał o tym posągu; przypuszczalnie był to prawdziwy posąg, który zaczęto uważać za przedstawiającą papieżycę. W wydaniu z końca XIV wieku Mirabilia Urbis Romae , przewodnika pielgrzymów po Rzymie, czytamy, że szczątki papieża pochowano w Bazylice św. Piotra. Mniej więcej w tym czasie wykonano długą serię popiersi byłych papieży dla katedry w Sienie , wśród których znalazła się jedna z papieżek, nazwana „Johannes VIII, Foemina de Anglia” i umieszczona pomiędzy Leonem IV a Benedyktem III.
Na procesie w 1415 r. Jan Hus argumentował, że Kościołowi niekoniecznie potrzebny jest papież, gdyż za pontyfikatu „papieża Agnieszki” (jak ją też nazywał) radziło sobie całkiem nieźle. Przeciwnicy Husa na procesie upierali się, że jego argumentacja nie dowodzi niczego takiego w odniesieniu do niezależności Kościoła, ale nie kwestionowali, że w ogóle istniała papież-kobieta.
Doskonale się składa, chciałem polecić współczesną humorystyczną fantasy o papieżu-kobiecie: Jann Alvert, Deus. Krótkie fragmenty z okładki książki można zobaczyć np. na:
OdpowiedzUsuńhttps://cyfroteka.pl/ebooki/Deus-ebook/p02016321i020
Gwarancja dobrej zabawy dla czytelników z poczuciem humoru.