Ryt Francuski - od alchemii do racjonalizmu

Ryt Francuski Nowoczesny – ryt wolnomularski stosowany głównie przez obediencje i loże krajów romańskich. Został skodyfikowany w 1786 roku, obecna nazwa stosowana jest od 1799 roku. W 1878 roku, po usunięciu przez Wielki Wschód Francji słów Wielki Budowniczy Świata z oficjalnych dokumentów lożowych, zmienił nieco swój charakter, tracąc elementy religijno-mistyczne, chociaż większość obediencji na świecie pozostała przy pierwotnej wersji obrządku.

Obrządek składa się z siedmiu stopni, oprócz trzech podstawowych – ucznia, czeladnika i mistrza, posiada cztery wyższe szczeble (tzw. Porządki Mądrości/Różanego Krzyża):

1° Kawaler Wybrany

2° Wielki Wybrany (Kawaler Szkocki)

3° Kawaler Wschodu (Rycerz Mason)

4° Kawaler Różanego Krzyża (Doskonały Wolnomularz)


Początkowo istniał jeszcze tzw. Piąty Porządek, o charakterze nierytualnym, zawierający 81 stopni wyższych szczeblem od Kawalera Różanego Krzyża. Do zadań jego członków należało prowadzenie badań porównawczych różnych rytów i systemów masońskich, a także sprawowanie funkcji administracyjnych i kierowniczych nad rytem francuskim. Z czasem zanikł by po latach odrodzić się w różnorodnych wariantach stosowanych obecnie przez liczne obediencje francuskie i brazylijskie.

W rycie francuskim pracuje większość lóż Wielkiego Wschodu Rzeczypospolitej Polskiej, Wielkiego Wschodu Polski oraz warszawska kapituła Sokrates podlegająca Wielkiej Kapitule Generalnej Rytu Francuskiego Wielkiego Wschodu Polski.



Z radością informujemy, że Karol Wojciechowski, autor książki o Rycie Francuskim, zgodził się udostępnić ją jako darmowy e-book.

Książkę można pobrać na stronie Loży Gwiazda Morza. Bratu Autorowi i Siostrom oraz Braciom z Gwiazdy Morza bardzo dziękujemy!

Karol Wojciechowski


RYT FRANCUSKI:  OD ALCHEMII DO RACJONALIZMU   Historia, struktura i doktryna  obrządku nowoczesnego ‒  od początków masonerii francuskiej  aż do czasów współczesnych

Wolnomularstwo.pl

Wrocław 2009

Redakcja: MARIUSZ AGNOSIEWICZ

Skład i korekta: MARIUSZ AGNOSIEWICZ

Grafika: ZUZANNA NIEMIER


Komentarze