John Shelby Spong, Jack Spong (ur. 16 czerwca 1931, zm. 12 września 2021) – emerytowany amerykański biskup Kościoła episkopalnego. Od 1979 do 2000 był biskupem w Newark, w stanie New Jersey. Teolog liberalny, komentator religijny oraz autor książek. Wzywał do „ponownego przemyślenia wiary chrześcijańskiej z dala od teizmu i tradycyjnych doktryn”.
Książka nazywa się „Why Christianity must Change or Die”.
Link 1:
https://johnshelbyspong.com
Link 2 (z tego wykładu został wyrwany fragment):
https://youtu.be/yZM3FXlLMug
Link 3:
https://youtu.be/HxHYJykx4nQ
Link 1:
https://johnshelbyspong.com
Link 2 (z tego wykładu został wyrwany fragment):
https://youtu.be/yZM3FXlLMug
Link 3:
https://youtu.be/HxHYJykx4nQ
Bóg po drugiej stronie Morza Czerwonego (8:49 w moim filmie)
Mam obiekcje co do fragmentu w którym Spong mówi że „Bóg..”
Ja nie znajduje żadnego takiego fragmentu w księdze wyjścia. Zgodzę się że Bóg w 14:17 twierdzi że ma zamiar wymordować Egipcjan dla własnej chwały (jeszcze żaden chrześcijanin nie był w stanie wytłumaczyć mi w jaki sposób „dla mojej chwały” różni się od „bo mi się tak kurwa podoba”). Również wiemy że Bóg nie musiał zabijać Egipcjan, jako że wiemy z poprzednich wersetów że równie dobrze mógłby zmienić ich serca na dobre (nie widzę sprzeczności w tym twierdzeniu) lub wzniecić ten słup obłoku na dłużej (Wj 14:19) lub sprawić żeby „popłoch” trwał trochę dłużej (Wj14:24-25). Ale, oczywiście, wolał ich zamordować. Ciekawe jaką ilość „chwały” mu to przyniosło w skali od 1 do 10.
Mam obiekcje co do fragmentu w którym Spong mówi że „Bóg..”
Ja nie znajduje żadnego takiego fragmentu w księdze wyjścia. Zgodzę się że Bóg w 14:17 twierdzi że ma zamiar wymordować Egipcjan dla własnej chwały (jeszcze żaden chrześcijanin nie był w stanie wytłumaczyć mi w jaki sposób „dla mojej chwały” różni się od „bo mi się tak kurwa podoba”). Również wiemy że Bóg nie musiał zabijać Egipcjan, jako że wiemy z poprzednich wersetów że równie dobrze mógłby zmienić ich serca na dobre (nie widzę sprzeczności w tym twierdzeniu) lub wzniecić ten słup obłoku na dłużej (Wj 14:19) lub sprawić żeby „popłoch” trwał trochę dłużej (Wj14:24-25). Ale, oczywiście, wolał ich zamordować. Ciekawe jaką ilość „chwały” mu to przyniosło w skali od 1 do 10.
Wracając - to Mojżesz cieszy się, i śpiewa z powodu śmierci Egipcjan w rozdziale 15, a potem dołączają do niego kobiety (15:20).
Tora mówi że nie można niewolić innego żyda (24:46 w moim filmie).
Jasne że można!! Księga Wyjścia 21:2! Różnica jest taka że hebrajski niewolnik może służyć tylko max. 7 lat. Ale jest w prawie Mojżeszowym kruczek który pozwala zachować go (jako niewolnika) na zawsze - Wj 21:4-6.
Tłumaczenie - Łukasz Wybrańczyk
_______________________________________
Linki:
Facebook - https://www.facebook.com/smiem.watpic.yt
Twitter - https://twitter.com/smiemwatpic
Youtube - https://www.youtube.com/channel/UC-Q7...
Oficjalna strona - smiemwatpic.pl
_______________________________________
Linki:
Facebook - https://www.facebook.com/smiem.watpic.yt
Twitter - https://twitter.com/smiemwatpic
Youtube - https://www.youtube.com/channel/UC-Q7...
Oficjalna strona - smiemwatpic.pl
Biskup Kościoła Episkopalnego w Ameryce - John Shelby Spong. Fragment wywiadu: Pieklo, jako wymysł kościoła. Napisy PL https://youtu.be/hqWX83h1
Biskup Kościoła Episkopalnego w Ameryce - John Shelby Spong. Fragment wywiadu.
"Bóg nie jest chrześcijaninem! nie jest też muzułmaninem, żydem, hindusem czy buddystą. To wszystko są ludzkie systemy wierzeń!
Ludzie stworzyli je, by pomóc sobie kroczyć w stronę tajemnicy Boga."
"Wy i ja jesteście ludźmi, którzy właśnie powstają, a nie są upadłymi.
Naszym problemem nie jest to, że urodziliśmy się grzesznikami.
Naszym problemem jest to, że jeszcze nie wiemy jak osiągnąć w pełni bycie człowiekiem.
Misją Chrystusa nie jest ratowanie grzeszników,
lecz umocnienie i wezwanie was byście się stali bardziej i w pełni człowiekiem niż kiedykolwiek zdawaliście sobie sprawę z tego, jaki potencjał macie by nim być.
Być może zbawienie musi wyrazić się w formie wzrostu waszego człowieczeństwa, zamiast ratowania was przed nim."
Ludzie stworzyli je, by pomóc sobie kroczyć w stronę tajemnicy Boga."
"Wy i ja jesteście ludźmi, którzy właśnie powstają, a nie są upadłymi.
Naszym problemem nie jest to, że urodziliśmy się grzesznikami.
Naszym problemem jest to, że jeszcze nie wiemy jak osiągnąć w pełni bycie człowiekiem.
Misją Chrystusa nie jest ratowanie grzeszników,
lecz umocnienie i wezwanie was byście się stali bardziej i w pełni człowiekiem niż kiedykolwiek zdawaliście sobie sprawę z tego, jaki potencjał macie by nim być.
Być może zbawienie musi wyrazić się w formie wzrostu waszego człowieczeństwa, zamiast ratowania was przed nim."
- Teizm , jako sposób na zdefiniowanie Boga, jest martwy, więc większość teologicznej rozmowy o Bogu jest dziś bez znaczenia. Musimy znaleźć nowy sposób mówienia o Bogu.
- Ponieważ nie można dłużej myśleć o Bogu w kategoriach teistycznych, bezsensowne staje się poszukiwanie zrozumienia Jezusa jako wcielenia teistycznego bóstwa, więc chrystologia wieków zbankrutowała.
- Biblijna opowieść o doskonałym i skończonym stworzeniu, z którego ludzie popadli w grzech, jest przeddarwinowską mitologią i podarwinowskim nonsensem.
- Dziewicze narodziny , rozumiane dosłownie (biologicznie) sprawia, że boskość Chrystusa, rozumiana tradycyjnie jest niemożliwa.
- Cudowne historie Nowego Testamentu nie mogą już być interpretowane w postnewtonowskim świecie jako nadprzyrodzone wydarzenia dokonywane przez wcielone bóstwo.
- Widok krzyża jako ofiary za grzechy świata jest barbarzyńską ideą opartą na prymitywnych koncepcjach Boga i należy go odrzucić.
- Zmartwychwstanie jest działaniem Boga. Jezus został wzbudzony w rozumieniu Boga, dlatego nie może to być fizyczna resuscytacja występująca w ludzkiej historii.
- Opowieść o Wniebowstąpieniu zakłada trzypoziomowy wszechświat i dlatego nie może być tłumaczona na język pojęć w postkopernikańskiej erze kosmicznej.
- Nie ma zewnętrznego, obiektywnego, objawionego standardu zapisanego w pismach świętych lub na tablicach kamiennych, które będą kierować naszym etycznym zachowaniem przez cały czas.
- Modlitwa nie może być prośbą skierowaną do teistycznego bóstwa, aby działała w ludzkiej historii w określony sposób.
- Nadzieja na życie po śmierci musi zostać oderwana na zawsze od mentalnej kontroli nagród i kar. Kościół musi zatem porzucić swoją zależność od winy jako motywatora zachowania.
- Wszyscy ludzie noszą Boży obraz i muszą być szanowani za to, kim jest każda osoba. Dlatego żaden zewnętrzny opis bycia, czy to w oparciu o rasę , pochodzenie etniczne , płeć czy orientację seksualną , nie może być właściwie wykorzystany jako podstawa do odrzucenia lub dyskryminacji.
Dzieła
- 1977 – The Living Commandments, ISBN 1-878282-17-4
- 1980 – The Easter Moment, ISBN 1-878282-15-8
- 1983 – Into the Whirlwind: The Future of the Church, ISBN 1-878282-13-1
- 1986 – Beyond Moralism: A Contemporary View of the Ten Commandments (co-authored with Denise G. Haines, Archdeacon), ISBN 1-878282-14-X
- 1987 – Consciousness and Survival: An Interdisciplinary Inquiry into the Possibility of Life Beyond Biological Death (edited by John S. Spong, introduction by Claiborne Pell), ISBN 0-943951-00-3
- 1988 – Living in Sin? A Bishop Rethinks Human Sexuality, ISBN 0-06-067507-1
- 1991 – Rescuing the Bible from Fundamentalism: A Bishop Rethinks the Meaning of Scripture, ISBN 0-06-067518-7
- 1992 – Born of a Woman: A Bishop Rethinks the Birth of Jesus, ISBN 0-06-067523-3
- 1994 – Resurrection: Myth or Reality? A Bishop’s Search for the Origins of Christianity, ISBN 0-06-067546-2
- 1996 – Liberating the Gospels: Reading the Bible with Jewish Eyes, ISBN 0-06-067557-8
- 1999 – Why Christianity Must Change or Die: A Bishop Speaks to Believers In Exile, ISBN 0-06-067536-5
- 2001 – Here I Stand: My Struggle for a Christianity of Integrity, Love and Equality, ISBN 0-06-067539-X
- 2002 – God in Us: A Case for Christian Humanism (with Anthony Freeman), ISBN 978-0907845171
- 2002 – A New Christianity for a New World: Why Traditional Faith Is Dying and How a New Faith Is Being Born, ISBN 0-06-067063-0
- 2005 – The Sins of Scripture: Exposing the Bible’s Texts of Hate to Reveal the God of Love, ISBN 0-06-076205-5
- 2007 – Jesus for the Non-Religious, ISBN 0-06-076207-1
- 2009 – Eternal Life: A New Vision: Beyond Religion, Beyond Theism, Beyond Heaven and Hell, ISBN 0-06-076206-3
- 2011 – Re-Claiming the Bible for a Non-Religious World, ISBN 978-0-06-201128-2
- 2013 – The Fourth Gospel: Tales of a Jewish Mystic, ISBN 978-0-06-201130-5
- 2016 – Biblical Literalism: A Gentile Heresy, ISBN 978-0-06-236230-8
- 2018 – Unbelievable: Why Neither Ancient Creeds Nor The Reformation Can Produce a Living Faith Today, ISBN 0-06-264129-8
Komentarze
Prześlij komentarz