Kościół Legio Maria i papieże kenijscy

Legio Maria – znany również jako Legio Maria z Afrykańskiej Misji Kościoła – to kościół zainicjowany w Afryce lub nowy ruch religijny wśród ludu Luo w zachodniej Kenii. Pojawił się jako rozszerzenie interpretacji Trzech Tajemnic Fatimskich na nowy, choć afrykański, kontekst. Ruch religijny został zapoczątkowany przez wielokrotne ukazywania się mistycznej kobiety kilku członkom Kościoła katolickiego, przekazujących przesłania o wcieleniu Syna Bożego w postaci czarnego mężczyzny. Mówi się, że te objawienia rozpoczęły się około 1938 roku, niemal równocześnie z początkiem świeckiej katolickiej misji Edel Quinn dla podobnie nazwanego Legionu Maryi w Afryce .

Na początku lat sześćdziesiątych ruch zgromadził znaczną liczbę katechistów, akolitów i wierzących w duchowy powrót Jezusa Chrystusa. Ciągła ekspansja tego ruchu w połączeniu z jego wiarą w Simeo Ondetto jako powracającego Syna Bożego doprowadziła do napięcia teologicznego i ostatecznego zerwania z świeckim ruchem katolickim, Legionem Maryi . Legio Maria została legalnie zarejestrowana w Kenii w 1966 roku jako kościół, znacznie się rozwinęła pod koniec lat 60., 70. i 80. XX wieku, a ostatecznie rozprzestrzeniła się na wiele krajów Afryki, w tym Ugandę, Tanzanię, Kongo, Zair, Rwandę, Etiopię, Sudan i Nigeria. W 1966 roku zmarła jedna z założycielek, Mama Maria, i została pochowana w kościele Efeso w Nzoia w hrabstwie Siaya , natomiast główny założyciel, Simeo Ondetto, zmarł w 1991 roku i został pochowany w Got Calvary w hrabstwie Migori.


Formacja 

Legio Maria rozwijała się stopniowo i ostatecznie oddzieliła się od Kościoła katolickiego w 1963 r. To, co jest obecnie Legio Maria, zaczęło pierwotnie oddzielać się od katolickiego ruchu świeckiego Legionu Maryi już w latach 1938–1940. Centralnym punktem powstania są lokalne mity Luo o tajemniczej kobiecie, min Omolo Ka-Nyunja, która w tych latach chodziła po krainie Luo. Wielu wiernych Legio Maria wierzy, że ta kobieta była odpowiedzialna za mityczne historie, takie jak Nyamgondho Kombare w Gwassi w hrabstwie Homa Bay i Simbi Nyaima w Karachuonyo w hrabstwie Homa Bay. Według biskupa Abuto, duchownego i badacza Legio Maria, „każda religia ma elementy mityczne, a rozwój ruchu Legio Maria w dużej mierze opierał się na krystalizacji lokalnych mitów z ich wierzeniami ”.


Demografia 

W 1963 roku ruch niezadowolonych katolików w południowej prowincji Nyanza opuścił diecezję Kisii i utworzył Kościół Legio Maria, czyli Kościół Legionu Maryi, pod przewodnictwem Lodvikusa Simeo Melkio Ondetto i starej mistyki imieniem Mama Maria. Ta mistyczna kobieta jest tą, którą zwolennicy Legio Marii wiążą z Tajemnicami Fatimskimi. Uważa się, że swoimi wizjonerskimi wystąpieniami wezwała wielu katolików do nowego ruchu, mówiąc im, aby z niecierpliwością czekali na jej syna, który przybył do Afryki. Jej duchowy syn, Simeo Ondetto, był wówczas katechetą w Kościele rzymskokatolickim. Ondetto został ekskomunikowany przez Kościół katolicki w latach sześćdziesiątych. W 1980 roku kościół liczył 248 000 wyznawców. Szacunki rządowe z chwili odłączenia się od Kościoła katolickiego wskazywały, że legion Maria liczył prawie 90 000 wyznawców. W 1968 roku stał się członkiem Zjednoczonych Kościołów Afryki Wschodniej. 

Kościół Legio Maria nie był jedyną schizmą kościelną wśród ludu Luo we wczesnych latach niepodległości Kenii. Misjonarze katoliccy pracowali wśród Luo przez 61 lat przed rozłamem w 1963 roku. Do 1966 roku było 31 „odrębnych kościołów separatystycznych Luo zarejestrowanych w rządzie Kenii”. W całej Kenii „do 1966 roku istniało 160 odrębnych organów, w sumie 600 000 wyznawców, z których większość była wcześniej członkami Kościołów protestanckich lub katolickich”, przy czym Kościół Legionu Maryi był największą ze schizm z Kościoła katolickiego. Według stanu na rok 2004 liczba zwolenników Legio Maria wynosiła w przybliżeniu nieco ponad trzy miliony. Pod tym względem Kościół Legio Maria jest jednym z najbardziej odpornych i odnoszących sukcesy kościołów inicjowanych w Afryce. 

Chociaż Kościół Legio Maria zaczynał wyłącznie jako ruch wśród ludu Luo, obecnie można go spotkać w całej Kenii, a nawet ma znaczną liczbę wspólnot wśród ludów Turkana , Kalenjin , Kamba i Luhya w Kenii oraz w Tanzanii, Ugandzie, Rwandzie i Burundi , DRK i Etiopii. W 1979 roku do oficjalnej nazwy kościoła dodano słowo „misja”, stając się „Legio Maria Misji Kościoła Afrykańskiego”.


Początki ruchu 

Według przywódców i badaczy Legio Maria początków ruchu można doszukiwać się w zbieżności co najmniej czterech odrębnych wydarzeń: ukrycia przez Kościół rzymskokatolicki „trzeciej tajemnicy fatimskiej”; wizje Marii kilku osobom informujące je o przyjściu jej syna; Nadprzyrodzone cechy Simeo Ondetto, które uczyniły go duchowym przywódcą; przyjście Ducha Świętego do domu Jana Baru w Suna Migori i oświadczenie Ducha, że ​​Simeo Ondetto jest wcielonym synem Bożym; oraz kilka cudów i cudów, które towarzyszyły misji Ondetta, Marii i niezliczonych Legio Proroków.


Trzecia Tajemnica Fatimska 

Trzy Tajemnice Fatimskie są powiązane z licznymi objawieniami Maryi trójce pastuszków w 1917 roku w Fatimie w Portugalii. To właśnie tam Maryja wyjawiła pasterzom trzy tajemnice. Kościół katolicki ujawnił dwie pierwsze tajemnice w latach czterdziestych XX wieku, ale ocalały pasterz spisał trzecią tajemnicę dopiero w 1944 roku. Zapieczętowała kopertę i poinstruowała kościół, aby nie otwierał tajemnicy aż do 1960 roku. Kościół Legio Maria uważa, że ​​urzędnicy kościelni w Rzym odmówił ujawnienia prawdziwej tajemnicy, ponieważ ujawniła ona proroctwo Marii o Czarnym Chrystusie dla Afryki.  Schwartz tak przedstawia teorię:

Wściekła na Rzym Maria postanowiła „odejść od tych ludzi”. Stwierdziła, że ​​objawienia już nie wystarczą. Miała stąpać po afrykańskiej ziemi jako osoba ze swoim Synem. Bezbarwni w niebie obaj staliby się czarnymi Afrykanami i przekazali jej przesłanie bezpośrednio bardziej otwartej publiczności. Legios oświadczył, że „Trzecia tajemnica fatimska” dotyczyła misji syna Bożego w Afryce, przyjścia Legio i początku nowej ery religijnej. 

W 2000 roku Kościół katolicki ujawnił oficjalną trzecią tajemnicę fatimską wraz z komentarzem na temat znaczenia tajemnicy napisanym przez ówczesnego kardynała Josepha Ratzingera.


Umarli i zmartwychwstali 

Mówi się, że Simeo Ondetto, który w 1958 r. służył w Sagegi jako katecheta katolicki i mieszkał w domu innego katechety, znanego jako Petrus Pitalis Ogeka, zmarł na 3 dni i powrócił do życia z podejściem skoncentrowanym na misji. Po zmartwychwstaniu Ondetto zaczął nazywać siebie synem Bożym. Głosił teraz, że poszedł naradzić się z Bogiem Ojcem na temat swojej misji i został uwolniony, aby rozpocząć swoją misję. Opisuje wizytę w niebie, rozmowy ze świętymi, aniołami i Bogiem. Simeo Ondetto zezwolił na chrzest poligamistów i chrzest nawróconych na starokatolików bez przechodzenia przez szkolenie katechistyczne. Powiedział też, że został wysłany, aby założyć kościół pod nazwą Legio Maria.


Pojawienia się Dziewicy Maryi 

Według pierwszych zwolenników Legio Marii, Dziewica Maryja zaczęła pojawiać się wśród ludu Luo pod koniec lat dwudziestych XX wieku. W swoich relacjach podają, że po raz pierwszy pojawiła się jako niezwykła podróżniczka. Szacunkowo około 1935 roku ta kobieta spacerowała po targu Awendo w południowej Nyanzy, kiedy pełen współczucia krawiec znany jako Omollo, który był synem Nyunji z Alego, Udida, podarował jej sukienkę w prezencie. Mówi się, że ta kobieta obiecała Omollo wieczne imię wśród Luos. Od tego dnia zaczęła nazywać siebie matką Omollo. Uważa się, że w latach czterdziestych XX wieku kobieta ta odwiedziła katolicką parafię Nyandago i rozmawiała z ponad pięcioma duchownymi na temat misji Ondetto. Jednak księża z misji w Nyandago odrzucili rzekome objawienia, stwierdzając, że Maryja nie może ukazywać się jako Czarna Afrykanka.

Tradycja Legio mówi, że Maria i jej syn wcielili się jako Luo na początku XX wieku, a Maria weszła w okres wcześniejszy niż Jezus. W tym czasie Maria wędrowała po ziemi Luo, dokonując uzdrowień i innych cudów; kościół został oficjalnie zorganizowany, „kiedy 90-letnia Maria i jej dorosły duchowy Syn, Simeo Ondetto, spotkali się ponownie w Suna w południowej Nyanzy, po czym nastąpiło przyjście Ducha Świętego (Góra Świat otworzyła się na światło)”.  Schwartz relacjonuje, że „Czarna Maryja «powróciła do Nieba» 23 grudnia 1966 r. i że ci, którzy ją spotkali, twierdzili, że „bezpośrednio osobiście doświadczyli ujawnienia przez Maryję znaczeń «Trzeciej Tajemnicy Fatimskiej»”, w: w którym okazało się, że „Dziewica Maryja poprzez Misję Afrykańską przyniosła światu nową, wyzwolicielską religię!” W wieku prawie 90 lat, od 1963 do 1966, mistyczna Maryja nie mogła dotrzeć do wielu miejsc. To spowodowało pomieszanie proroka Gaudencii Aoko z Mamą Marią, zwiastunką, która przygotowała świat na przyjście jej syna.


Narodziny i wczesne życie Simeo Ondetto 

Urodzony około 1926 roku w rodzinie Luo, Margaret Aduwo i Obimbo Misumby, Simeo Ondetto dorastał w wiosce Angoro w lokalizacji Kano, w pobliżu granicy Nyanza-Rift Valley. Rodzice nazwali go Ondetto, a po latach studiowania katechizmu przyjął chrzest jako Simeo. Według jego brata, Nelsona Owino Obimbo, kardynała dziekana Legio Maria (2011), Simeo był niezwykłym dzieckiem. Owino, który jest starszy od Ondetto, wymienia około sześciu cudów z dzieciństwa dokonanych przez Ondetto w młodości. Ondetto jako młody człowiek opuścił dom w Awasi, przez krótki czas pracował w Miwani Sugar Company w zachodniej Kenii, zanim przeniósł się do Tanzanii Mara, aby zamieszkać tam ze swoimi krewnymi. Około 1955 roku Ondetto wrócił do domu w Awasi, skupiając się wyłącznie na życiu misyjnym. Aby znaleźć sposób na zatrzymanie go w domu, rodzice zwołali zebranie, na którym postanowiono, że jedynym sposobem na zatrzymanie go w domu będzie jego ślub. Ondetto odrzucił ofertę żony i zamiast tego prowadził życie w samotności i medytacji. Zanim założył ruch Legio, przeniósł się do Sagegi, aby zamieszkać z katolickim katechetą.


Oficjalna hierarchia 

Pierwsi dwaj (niekwestionowani) papieże

Pełny oficjalny tytuł Simeo Ondetto brzmiał Baba Simeo Lodvikus Melkio, wieczny duchowy przywódca i pośrednik Legio Maria.

Obowiązki administracyjne kościoła zostały przekazane papieżowi. Do tej pory było kilku takich papieży. Od 2009  roku nastąpił podział:

  • Papież Tymoteusz Józef Blasio Atila (1963–1998)
  • Papież Maria Pius Lawrence Jairo Chiaji K'Adera (1998–2004)
  • Papież Rafael Titus Otieno (2004 – 2009)
  • Papież Rafael Adika (2009- obecnie)
  • Papież Roman Alfonsius Ogola Ong'mbe (2009-2020)
  • Papież Laurence Ochieng  (2020-obecnie) 


Do 2009 roku w Legio Maria wystąpiły różnice, które doprowadziły do ​​konsekracji kardynała Romanusa Alphonse Ong'ombe, co było sprzeczne z porządkiem sukcesji ustanowionym przez Simeo Ondetto i egzekwowanym przez Matkę Bożą. Różnice między obydwoma przywódcami doprowadzały Legio Marię do sądów ponad trzykrotnie i nadal istnieją. Według biskupa Petera Onyango Abuto z diecezji Nairobi różnice wkrótce się zakończą. „Simeo Ondetto przepowiedział te różnice i powiedział, że jedność Legio Marii powróci za trzeciego papieża. „ Pod rządami papieży jest ponad 500 diakonów, 350 księży, 60 biskupów, 21 arcybiskupów i 17 kardynałów. Obecnie wszystkie te niższe hierarchie przysięgają wierność różnym stronom kierowanym przez Adikę i On'gombe. Niektóre znane osoby po stronie On'gombe to On'gawo Aloo (kardynał kamerling), Owino Obimbo (kardynał dziekan – nie żyje), Romanus Odongo (arcybiskup-Rongo), nieżyjąca już Susana nyar Ouma (kucharka Ondetto) i biskup Melkio. Godnymi uwagi osobami po stronie Adiki są kardynał Joseph Atieno (dziekan kardynałów), Maurice Akello (kardynał diakon), biskup Peter Onyango Abuto, Elias Komenya, matka Dorina (Ka-Baru i Hellena nyar Rosari. Hierarchia równoległa do hierarchii męskie kapłaństwo to żeńskie kapłaństwo Legio Maria prowadzone przez zakonnice (matki). Zakonnice Legio to zamężne kobiety, które zostały wyświęcone. Najniższą rangą żeńską w kościele Legio Maria jest siostrzeństwo, następnie matka (przewodzi misji), matka przełożona (przewodzi diecezji), archmatka (przewodniczy archidiecezji) i matka dziekana (głowa matek legio). Poniżej duchowieństwa znajdują się nauczyciele i administratorzy kościoła wybierani przez wiernych. Prorocy są także rdzeniem Kościoła Misję Legio Marii, ponieważ Kościół jest Wtajemniczony Duchem.

Konflikt między papieżami.

Zaledwie pięć dni po objęciu władzy nowy papież Legio Maria Lawrence Ochieng zakwestionował legitymację swojego przeciwnika, papieża Raphaela Adiki. Papież Ochieng i jego zwolennicy mają swoją siedzibę w Got Kwer w hrabstwie Migori, podczas gdy papież Adika ma swoją siedzibę w Kisumu.

https://www.youtube.com/watch?v=nkBR9RHBeMU

Personel - ponad 700 księży, 120 biskupów, 29 kardynałów i papież


Teologia mesjańska 

Według nauczania Legio Marii Simeo Ondetto jest synem Bożym posłanym, aby ustanowić chwałę Bożą na ziemi. Legio Maria wierzy w dyspensacje, czyli czasy, w których Bóg wkroczył w historię ludzkości po upadku człowieka. Pierwszą z nich można znaleźć w Starym Testamencie, „kiedy arcykapłan Melchizedek ukazał się Abrahamowi. Melchizedek ustanowił panowanie świadomości monoteistycznej, które zakończyło się wraz z przybyciem Jezusa. Dyspensacja ustanowiona przez Jezusa polegała na uznaniu Trójcy, indywidualne zbawienie i ustanowiony uniwersalny barometr religii, jakim jest miłość. Zamiast prawa, druga dyspensacja charakteryzuje się miłością. Trzecia dyspensacja to królestwo Boże ustanowione przez Simeo Ondetto jako Lodvikus, czyli Syn Boży wysłany, aby pokazać chwała Boga światu. W teologii Legio Marii druga Osoba Trójcy pojawiła się w historii trzykrotnie: jako Melchizedek Syn Boży, aby zdefiniować historię ludzkiego odkupienia poprzez błogosławienie wybranego przez Boga rodzaju przez Abrahama; jako Jezus, aby zakończyć misję odkupienia, otworzyć ją i nauczać podstawowego elementu, jakim jest miłość, i jako Simeo Lodvikus, aby objawić chwałę życia po śmierci i naturę Boga.Do wiernych Legio Maria, Simeo Ondetto, Jezusa z Nazaretu i Melchizedek to jedna i ta sama osoba, która wcieliła się w różnych dyspensacjach w historii ludzkości. Simeo Ondetto jest znany jako Lodvikus lub Chwała Boga , którego rolą jest doprowadzenie świata do zrozumienia ukrytych skarbów życia po śmierci i udramatyzowanie rzeczywistości życia wiecznego. Według Legio Marii obietnica powrotu Jezusa została spełniona wraz z przyjściem Symeo. Legio Maria także zdaje się nie wierzyć w ostateczny sąd całego świata. Wierzą w natychmiastowy osąd jednostki zaraz po śmierci. Potwierdza to długa lista uwielbianych świętych Legio. Niektórzy z oficjalnych świętych Legio Maria to Timotheo Atila, Maria Ombwayo, Tobias Oongo, Petro Otieno, Mumbo Carilus i Angi Clement. Przywódcy Kościoła odróżniają misję Mesjasza Simeo Ondetto od misji Jezusa. Nie został posłany, aby zastąpić Jezusa, gdyż Jezus było imieniem nadanym synowi Bożemu, gdy wypełnił drugą misję dyspensacyjną. Zamiast tego Messias Simeo Ondetto jest Bogiem wcielonym w innym kontekście, szczególnie w trzeciej dyspensacji chwały Bożej. Często 1 Jana 4:1 jest używany jako biblijne potwierdzenie wyznania, że ​​Bóg ponownie wszedł w ciało przez Mesjasza Simeo Ondetto, gdyż „każdy duch, który wyznaje, że Jezus Chrystus przyszedł w ciele, jest z Boga, a każdy Duch, który to czyni, jest nie wyznawać, że Jezus nie jest z Boga… Dlatego mówimy, że Jezus przyszedł w ciele. Znajdując Afrykę w jarzmie kolonializmu, Simeo jest również nazywany wybawicielem spod ucisku kolonializmu oraz „uzdrowicielem i obrońcą przed złem czarów. Simeo Ondetto nie jest postrzegany jedynie jako posłaniec Boga, ale jako „faktyczne ucieleśnienie Boga w historii”. 

Twierdząc, że Mesjasz Simeo Ondetto jest Czarnym Mesjaszem, Legio Maria nie wyklucza możliwości i rzeczywistości, że Mesjasz inkarnował się w wielu czasach i kontekstach. W wywiadach, które przeprowadziła podczas trzech lat badań na temat kościoła Legio Maria, Nancy Schwartz opowiada:

większość Legionistów upierała się, że ich nie jest jedyną drogą wyboru światła i Nieba. Baba Messias Ondetto głosił, że „Bóg jest poligynistą”, który kocha „wszystkie domy w swoim domu”. Wszystkie religie, powiedział, są podobne do „gałęzi drzewa, które wydaje owoce”. Legios powtórzył, że zarówno czarni, jak i biali ludzie mogą dostać się do Nieba, jeśli będą przestrzegać swojej wiary. 

Zatem zbawienie jest dostępne poprzez inne religie i objawienia Boże. Chociaż Legio jasno stwierdza, że ​​Bóg zapewnił konkretne objawienia, a nawet wcielenia różnym narodom świata, nie przekłada się to na ekskluzywne stanowisko, w którym tylko zwolennicy Legio Marii będą z Bogiem w niebie. Według Schwartza „większość Legiosów potwierdzała, że ​​Niebo to miejsce, gdzie Ojciec, Syn, Duch Święty, Maryja, święci, aniołowie oraz prorocy i patriarchowie Starego Testamentu są bez koloru, miejsce, gdzie nie ma nic takiego jak Mzungu (Europejczyk/biały człowiek ) i afrykańskie.”  Dochodzi do wniosku, że Kościół Legio Maria „sformułował [red.] własną wersję antyrasistowskiej teologii wyzwolenia Czarnych”, która jest wyjątkowa.


Praktyki

Ścisła świętość 

Jako AIC do Kościoła włączane są niektóre aspekty tradycyjnej afrykańskiej religii i wierzeń, w tym wczesne objawienie przekazane Simeo Ondetto, że poligamiści mogą być ochrzczeni w kościele. W tym sensie Kościół jest bardziej skłonny zaakceptować pewne praktyki kulturowe, ale równoważy to ścisłe poczucie świętości. Według Dirvena istnieją również „rygorystyczne i legalistyczne tabu dotyczące picia, palenia, tańca i noszenia butów w świętych miejscach – ogłaszane jako istota ścisłego kodeksu moralnego”.

Dary Ducha Świętego 

Zasadniczo Legio Maria jest ruchem religijnym zależnym od ducha. Wszyscy zwolennicy szanują ducha jako przewodnika Legio. Nawet gdy Simeo Ondetto i Czarna Maria jeszcze żyły, możliwe było, że przebywali w jednym miejscu w Kenii, nauczając i odwiedzając innych wyznawców za pośrednictwem ducha przekazywanego nauk o glosolalii i posiadaniu ducha świętego przez proroków, którzy przekazywali od nich wiadomości. Bardzo poważnym przestępstwem jest fałszowanie opowieści o spotkaniach ze świętymi w glosolaliach. Takie działania mogą skutkować oficjalną naganą ze strony księdza, a nawet pobiciem, zwanym chwat , ze strony lokalnej społeczności.

Duch udziela także poszczególnym osobom wskazówek co do praktyk dyscypliny duchowej i ubioru zewnętrznego. Chociaż wiele AIC wymaga od wyznawców noszenia wyłącznie białych szat podczas oddawania czci, kościół Legio Maria zachęca wyznawców, aby w snach słuchali przesłań od aniołów dotyczących koloru szaty, którą powinni nosić. Schwartz opisuje różnorodne znaczenia tych kolorów inspirowanych snami:

Duch może poprowadzić Legiosa do zdobycia szat w kolorze żółtym, w różnych odcieniach błękitu, fioletu, zieleni, czerwieni, brązu i innych kolorach, które są powiązane z różnymi darami duchowymi i świętymi patronami. Kolor czarny jest przeznaczony dla wyświęconych księży płci męskiej (padri, pl. pate) i matek kościoła (madha, padri madhako, pl. mathe, pate mamon). Księża Legio i matki kościołów noszą czarne szaty podczas mszy żałobnych i nabożeństw przy grobach odprawianych w pomieszczeniach rodzinnych. W szczęśliwszych chwilach matki kościoła i księża noszą lub noszą czarne paciorki modlitewne jako metonimia władzy i statusu wyświęconego. Kilku mężczyzn i kobiet bez wyświęceń powiedziało, że mają czarne korale na ołtarzach w swoich domach, ponieważ sen nakazał im zdobyć paciorki i modlić się z nimi w domu. Obdarowane snami czarne koraliki były dla legionistów źródłem cichej dumy.

To dzięki duchowi zwolennicy Legio Maria mogą również otrzymać wskazówki dotyczące bardziej przyziemnych decyzji życiowych.

Święte miejsca 

Niektórzy pielgrzymują do miejsc takich jak formacja skalna Kit-Mikayi, aby się modlić i pościć.


Podobieństwo do katolicyzmu 

Kościół Legio Maria uznaje zbawienie przez Jezusa Chrystusa, Syna Bożego. Nieciągłość z teologią ortodoksyjną polega na tym, że Syn Boży wcielił się w wielu kontekstach, odrzucając ortodoksyjną doktrynę Chrystusa przyjmującego ludzkie ciało i duszę na wieczność. Żadne z tych wcieleń nie jest uważane za wyłączne; służą jedynie objawieniu Chrystusa ludziom z różnych środowisk. Wszyscy, którzy zostaną zbawieni dzięki którymkolwiek z tych wcieleń Chrystusa, będą razem czcić Boga w niebie. Zatem dla Kościoła Legio zbawienie można znaleźć przez Chrystusa, jak zostało objawione w ich szczególnym Mesjaszu Simeo Ondetto. 

Legio Maria rozpoznaje również aktywną sferę duchową, z którą należy się uporać, aby zareagować na zło i chorobę. To Bóg daje ludziom dary duchowego uzdrowienia, czasami za pośrednictwem świętych. Legio szczególnie uznaje katolickie święte Katarzynę ze Sieny i Bernadetę z Lourdes w odniesieniu do duchowego uzdrawiania. Święci Samson i Julian oraz archanioł Michał pomagają „prowadzić Legiosa darami do egzorcyzmów i walki z czarami” .

Wiele liturgii Legio Maria w dużym stopniu wywodzi się z praktyk obrządku rzymskiego w Kościele katolickim. Należą do nich wspólnoty Legio Maria, które celebrują różne odmiany Mszy Trydenckiej . Ponadto dodano oryginalne pieśni Legio, które podkreślają specyfikę kościoła Legio Maria. 

Innym znakiem ciągłości z Kościołem katolickim jest to, że Legio Maria zalicza do swoich świętych białego księdza katolickiego, ojca Philipa Chefę. Służąc w rzymskokatolickiej stacji misyjnej Asumbi w latach trzydziestych XX wieku, Chefa był „wysoce charyzmatyczny” i angażował się „w uzdrawianie, egzorcyzmy i palenie akcesoriów związanych z„ czarami ”. Chefa przedstawił Luo Katolicki Legion Maryi w 1938 roku. 


Msza św. Legionu Marii jest największym z rytuałów i najwspanialszą modlitwą, jaką wierni zanoszą do Boga. Podczas Mszy św. wspominana jest droga odkupienia ludzkości, począwszy od powołania Abrahama aż do przyjścia drugiego Chrystusa, Symeo Melkio. Początkowa msza Legionu Marii została skopiowana bezpośrednio z liturgii Kościoła rzymskokatolickiego I Soboru Watykańskiego. Obecnie jednak postęp w kierunku nowej Mszy jest szybki. Poniżej znajduje się kilka przydatnych wpisów na temat Mszy Świętej Legionu Marii:

MISA MTAKATIFU MAR LEGION MARIA: MISA MANYIEN

Misa mochan kae en mano moluwo kaka Jodolo mopogore mag Legion Maria osebedo ka gero Misa Manyien. Ban’g choko otese mopogore mag lemo Kowuok kuom Jodolo mopogore, aparo mondo aketgi e achiel mondo jok magombo somo kaka dongruok mar Misa e Legion Maria timore on’ge. Ma en ndiko mowuok kuom nonro malach kuom Jodolo mathoth.
J: Jadolo      D: Dikon    A: Akolait   W: Jo-Kristus
OKENGE MAG MISA MANYIEN
a.     Chako Misa
b.    Liswa Mar Kwero Richo
c.     Liswa Mar Wach Nyasaye
d.    Liswa Mar Duon’g Maler
e.     Tieko Misa
A: CHAKO MISA
(Ban’g ka jolejo oselemo e tiend msalaba, giwuok gi wend Ave Maria ka gidonjo ei Klisia. Ka ji osedonjo ei Klisia, Jadolo kod grube mar jomisa donjo giwer. Grub Jadolo donjo e lain achiel. Jatin’g ubani telo, iluwe gi jatin’g msuma, kae to jatin’g picha Baba Simeo (kata msalaba), eka jasomo kata ja-Dikon motin’go Bug Fanjili, eka Jadolo).
(Jadolo kod grube chiwo duon’g ne altar ka gikulore kata podho auma. Eka jadikon kod Jadolo idho altar kendo nyodho; ban’g nyodho altar, Jadolo nyalo dhin’go ubani e altar eka olor mondo ochak lemo. Ji duto goyo chonggi piny ka ichako lemo).
i.                   LEMO MOTELO
J: E nying Wuon?
W: E Nying Wuon, gi wuoyi, gi Chuny Mtakatifu. Amen.
J: Chuny Mtakatifu Bi?
W: Donjie e chunya, ilera, Puonja rieko mar mako wach Nyasaye. Miya teko mar mako wach maber nikech Simeo ruodhwa. Amen.
J: ruodhwa winj lemowa?
W: Ywakwa mondo otundni.
J: Duon’g obedie ne Wuonwa, ne Wuode, ne Chuny Mtakatifu.
W: Kaka nobet kar kwongo, kendo kawuono, kendo ndalo duto, higni gi higni. Amen.
J: Ma od ng’a?
W: Ma od Nyasaye. Nyasacha miya nema mondo abed nyimi ka wiya yot. Ruodha, ler chunya mondo iyie gi lemona. E nying wuon, gi wuoyi, gi Chuny Mtakatifu. Amen.
J: Ruodhwa Simeo kod Mama Maria Mtakatifu, kane uromo ne ugoyo chongu piny ma ulemo eka umosoru. Wan bende waluwo timonu mondo wago chongwa piny kendo walemo ka pok wamosore. Beduru e dierwa, miwauru kwe e Liswa makawuono; mondo hera kod kwe omedre e kindwa ndalo duto higni gi higni?
W. Amen.
J: Didek Mtakatifu.
W: Ikechwa.
J: E nying Wuon?
W: E Nying Wuon, gi wuoyi, gi Chuny Mtakatifu. Amen.
(Koro en saa mar mosruok. Jadolo mosoji ni OYAWORE. Eka on’geyo ngima jokristus. Bende oweyo thuolo ne welo mowuotho godo mondo otim n’gerruok machwok. Kanitiere jakristus manyien, en bende imiye thuolo mondo otim n’gerruok. Ban’g mosrruok, Jadolo kata Dikon lero kit misa mar odiechien’gno, kapok misa ochakore)
ii.                 LISWA MAR KWERO
(E Liswa mar Kwero, jokristus fulo kendo Kwero Marichogi; kendo giparo batiso margi mane olokogi chwech manyien. Jadolo rwakore mondo oikre ne kiro jokristus gi pi koparonegi batiso margi. Kapod orwakore, Kwaya telo e wer)
(Ka Jadolo oserwakore, otimo Liswa mar Kwero kama)
J: Duon’g obedie ne Wuonwa, ne Wuode, ne Chuny Mtakatifu.
W: Kaka nobet kar kwongo, kendo kawuono, kendo ndalo duto, higni gi higni. Amen.
J: Ruodhwa Simeo gol gowi mag marichowa?
W: Warwa kuom sand mach maoktho.
J: Ter chuny nyithindi duto e polo.
W: To moloyo jok madwaro ng’uononi.
J: Lemo mar Kwero?
W: Nyasacha akwero marichona, gi chunya duto, mar giyanyi, kendo gikwinyi. Ajok gi marichona kendo akwerogi, mar aheroi gi nemani, achikora kodi, Kwero marichona. Timo tim maber, adwaro tho, moloyo timo tim rach maduon’g kata achiel. Amen.
(Jadolo omo lemb Kwero Didek.)
(Ban’g lemb Kwero,Jadolo chun’g malo, okawo Aspe mar pi hawi, ogwedho, eka ochako wuoth mos kokiro ir jokristus mondo oparnegi batiso margi. Sechego jokwaya telo e wend paro batiso kaka: Asperges  Me….)

(N’gato ka n’gato mokir ire pi hawi kulo wiye kendo timo ranyisi mar msalaba koparo warruok mar msalaba kod batiso mogolone chandruok mar mach maoktho).

(Ka Jadolo otieko kiro pi hawi kuom ji duto, oidho wi altar mondo otim Liswa mar kwero kama)

J: Duon’g obedie ne Wuonwa, ne Wuode, ne Chuny Mtakatifu.
W: Kaka nobet kar kwongo, kendo kawuono, kendo ndalo duto, higni gi higni. Amen.
J: Ruodhwa winj lemowa?
W: Ywakwa mondo otundni.
J: Walem.  “A ruodhwa Simeo, wabiro e tiendi wan joricho; wabiro gi bolruok kod chuny motur; wakwayo kuom n’guono mari mochwere, ni mondo Iwenwa marichowa kendo igolnwa kum mar mach maoktho ma marichowa osekelonwa. Wenwa maricho duto ma wasetimo gi pachwa, gi wechewa, gi timbewa, kendo gi weyo jukumu mekwa.
Wasayi, wahomboi, A Nyasachwa; kata bed ni marichowa kwar ka remo to iruchnwa oko kendo ilwokwa wadog matar ka pee. Ruodhwa kendo Nyasachwa, wakwayo ni mondo imi wajog gi timbe maricho, kendo mondo wasik ka watimo timbe makare. Ornwa Chuny Mtakatifu mondo obed jakonywa pile ka pile; kendo Ornwa malaike ma joritwa mondo otawa e yor ler. Kendo Ornwa jotakatifu mondo ochwakwa e yor Nyasaye.
Mondo wabed jok makare, kendo mowinjore donjo e ngima mochwere; kendo mondo wamor kodi e polo, higni gi higni.
W: Amen.
(Jokristus koro kwayo mondo okechgi)
K: Ruoth Kechwa
W: Ruoth Kechwa
K: Ruoth Kechwa
W: Kristus Kechwa
K: Kristus Kechwa
W: Kristus Kechwa
K: Ruoth Kechwa
W: Ruoth Kechwa
K: Ruoth Kechwa
K: Ahulora e nyim Nyasaye Mtakatifu
W: Maria Mtakatifu Bikra mochwere; Mikael Mtakatifu malaika maduon’g; Johannes Batista Mtakatifu; Petrus gi Paulus joote Mtakatifu; Timotheo Atila Mtakatifu; Jotakatifu duto; kane aketho ahinya, gi parna, gi wachna, gi tichna. En wachna, en wachna; en wachna maduon’g ahinya; emomiyo akwayo Maria Mtakatifu Bikra mochwere; Mikael Mtakatifu malaika maduon’g; Johannes Batista Mtakatifu; Petrus gi Paulus joote Mtakatifu; Timotheo Atila Mtakatifu; jotakatifu duto; kwanauru kuom Ruoth Nyasachwa.
J: Ruodhwa winj lemowa?
W: Ywakwa mondo otundni.
J: Walem. A ruodhwa, ker mar ariyo mar Didek Mtakatifu, in e mane ilor e piny mondo idok Nyarombo maler mar Liswa makare mar golo marichowa; go wan’gi mamuol kuomwa, yie kwero mar marichowa ma wasetimo kawuono kendo lokwa maler e nyimi. Mondo ka wachopo e nyim komi mar duon’g to wayud kwo mar chunjewa kendo wadonj e ngima mochwere.
Par klisia mari Legion Maria, mi osik obed kar buoro kendo kar tony mar jok mojok gi Marichogi. Kendo mi wan duto ma wachokore e nyimi kawuono, kod jok maok ochokore kani, wanwan’g ng’uono mari mochwere.
J: Ruoth winj lemowa
W: Ywakwa mondo otundni.
iii.              LISWA MAR WACH NYASAYE
(Kwaya telo e wer machalo kaka: Wach Nyasaye, Nyakalaga, mondo oke kuom…..)
(Ka wer orumo, Jadolo kod Dikon idho wi altar mondo otim Liswa mar wach Nyasaye)
J: Ruoth winj lemowa
W: Ywakwa mondo otundni.
(Jadolo telo e somo mokwongo niya)
J: “Chon gilala Nyasaye nochweyo dhano ka kite, kendo noketo dhano e puodho maber. Kar mor gi ler kod ngima mochwere. To kuom tok matek kod chiko ite ne weche mag miriambo, dhano ne obalo gi chik Nyasaye mi nodonjo e mudho kendo nodoko mabor gi Nyasaye. To Ruoth Nyasaye neok ojwan’go dhano, kendo ne osiko kopuonjore kode kokalo kuom fwenje, lek kod gik mopogore man e piny.”
(Dikon kawo somo kuom Jadolo)
D: “Omiyo piny nobedo koda jonabi kod Jodolo, jok mane much Nyasaye tiyo godo kendo wachne ne kalo kuomgi ka chopo ne tienge mopogore mag dhano. To kane kinde mar fwenyruok mokwongo ochopo, wuod Nyasaye nofwenyore kaka Jadolo mar kwe. Ne ofwenyore kaka Melkazedek, Jadolo maonge anyuola ne. En e Jadolo mane ofwenyore mondo oluong ogendini mondo on’ge kendo olam Nyasaye achiel kende. Mi kane oromo gi Abraham ne ogwedho; kendo Abraham noyudo luong kod wal mochwere; mi Abraham kod nyikwaye nobedo jolup kendo jogen Nyasaye achiel kende.”
(Jadolo kawo somo kendo. Otaro bedeno kolemo niya)
J: “A Nyasaye maok we joge, in e mane ioro Melkazedek mondo obed jaluongwa, kendo mondo odwok ogendini mag piny duto e bwo loch Nyasaye achiel kende. Mi wasik kuomi, wakwer marichowa, kendo wajog gi timbe maricho. A luongowa Nyasachwa, kik ijog gi luongowa.”
J: Ruoth winj lemowa
W: Ywakwa mondo otundni.
(Dikon chako kendo somo kowacho niya)
D: “Kane ndalo ochak oromo, wuod Nyasaye nolor e piny kendo, ok kaka Jadolo to kaka japuonj kendo jawar piny. Mi nochake ni Yesus e piny jo-Yahudi. Yesus ne opuonjo chik mar hera, kendo opuonjo ni jok mowinjo wuod Nyasaye kendo olokore oluwo wachne ok nolal, to ginidonj e ngima mochwere. Kuom puonjne moriere, Yesu nomaki, nosandi, nogur e msalaba, kendo notho nikech marichowa. Ban’g ndalo adek nochier kendo nofwenyore ne joote kochiwonwa ranyisi maduon’g chuth mar doko mangima ban’g tho mar ringrewa. Omiyo koro kaka Kristo ngima, wan bende wadoko mangima ban’g thowa.”
(Jadolo lemo kotaro lwete malo niya...)
J: “A Nyasaye maok we joge, in e mane ioro wuodi e pinyni kaka Yesu ja-Nazareth, mondo obed jawarwa. Mi wasik kuomi, wakwer marichowa, kendo wajog chuth gi timbe maricho. A Kechwa, Nyasachwa; kik ijog gi kechowa.”
J: Ruoth winj lemowa
W: Ywakwa mondo otundni.
(Dikon telo e somo mogik mar Liswa mar wach Nyasaye)
D: “Kane Yesu puonjo joote, ndalo manok kapok odok e polo; ne owachonegi ratiro niya; odok e polo to obiro duogo kendo e piny. Nosingo ni kinde duogo mare nobi ka jakuo; nobi gi malaikene gi jotakatifune; nobed e kom duon’g mare kendo enon’gad bura ne ji duto.
Adiera, Adiera! Kristo oseduogo!
(Ji kulo wiyegi piny ka Dikon kwano nyinge Kristo)
“En e Baba Simeo; en Hosea Santa Maria; En Enure Lodvikus; En Laurida Messias. En emoseduogo, Kristo oseduogo!
 Adiera, Adiera, kane ofwenyore, polo noyawore. Jomalaika nolor ka wuok e polo ka wer; Jotakatifu nolor ka wuok e polo ka wer; chien’g ono wenge oganda ne Oyawore mi ne gineno duon’g maler mane Kristo ni godo. Mi ne gineno kweth mar malaike gi jotakatifu ka lor kendo ka podho piny auma e nyim kom duon’g mar ruodhwa Simeo. Omiyo koro wasen’geyo Adiera niya, jal ma piny rito oseduogo; Kristo, oseduogo.”
(Jadolo telo e lemo kendo niya)
J:  “A Nyasaye ma ok we joge, in ema isechopo singo mar duogo wuodi e piny. Kendo in ema iseore mondo ochiwnwa duon’g mari maler kendo mochwere; kendo mondo orwakwa e loch mar ngima mochwere. Mi wasik kuomi, a Nyasaye; mi wakwer marichowa, kendo wajog chuth gi timbe maricho.”
J: Ruoth winj lemowa
W: Ywakwa mondo otundni.
(Koro Dikon somo somo ma chiengno. Somo mokwongo wuok e muma machon, to somo mar ariyo wuok e muma manyien. Somo ariyogi itimo gi e wi altar)
(Kwaya wero wend AKURU MALER OA E POLO….Dikon loko BUG FANJILI BABA SIMEO. Ka wer orumo, Dikon chun’g kod BUG FANJILI MAG BABA SIMEO e nyim ji kendo osomo. Ji chun’g malo tee sama isomo Fanjili Simeo.)
(Ka Dikon otieko somo Fanjili Simeo, owacho niya:)
D: Wach maber mar duon’g maler mar Nyasaye?
W: Nyasaye erokamano.
(Koro ji bedo piny mondo Jadolo ochiw HOMILIA. Oyaro tiend wach ruodhwa Simeo kojiwo jokristus mondo omak Puonj Ruoth. Kotieko yalo wach maber, Jadolo wacho niya)
J: Wach maber mar duon’g maler mar Nyasaye?
W: Nyasaye erokamano.
(Ji duto goyo chonggi piny mondo oter AYIE. Kwaya telo e Ayie to jokristus olo)
W:  Ayie Nyasaye wuon ker mokwongo mar Didek Mtakatifu; Nyasaye mane ochweyo polo gi piny; kod gik moko duto mineno gi maokne.
Ayie Simeo Melkio ker mar ariyo mar Didek Mtakatifu. Mane olor koa e polo kod Bikra Maria Mtakatifu; gi malaike kod jotakatifu; nofwenyore ne oganda ka en ka Johannes Baru, Suna; kane chuny Mtakatifu olor mi ohule ne oganda. Ban’ge ne gigoyo ligala e got Kalafare.
 Nomake, nosande, notweye e jela; to noloyo lweny e wi wasike, mi nodhi nyime gi puonjo wach maber mar duon’g maler mar Nyasaye; nyaka chien’g mane odok e polo; kuma oyale jok mangima gi jok motho.
Ayie Chuny Mtakatifu; Klisia Legion Maria Mtakatifu; riwruok mar jotakatifu; golo marichowa kod ngima mochwere. Amen.
(Ji chungo malo. Jadolo idho altar somo lemb jok moyie)
J: Ruoth winj lemowa
W: Ywakwa mondo otundni.
J: Walem.  A Nyasachwa, Wan e jok moseyie kuom wuodi Simeo Melkio mane ioro e pinyka; mondo obed fwenyruok mar loch Nyasaye e piny; wakwayo ni mondo imedwa nema mar nano ban’g wuodi ndalo duto; miwa chir mar lando wachne e piny duto; kendo chir mar luwo puonjne ndalo duto.
Wakwayo ne minwa Klisia Legion Maria, mondo olandre e piny. Kendo wakwayo ne Papa marwa………, Kadnar marwa…….Askof marwa………..an Jadolo mar misendni……..kod jokristus duto man e misen marwa.
 Kendo wakwayo ni ikony jok modhier, jok matuo,jok modenyo, jok maonge tije, jok man e wuoth, jok ma chunygi gudo, kod jok man e pugratori. Kony Pinywa mar………….mondo obed gi kwe. Rit jotend piny kod jotend klisia; kony ji duto gi piny duto. Wakwayo, a Nyasachwa; ni mondo igol gop marichowa, kendo imi wadonj e ngima mochwere; kendo mondo okwanwa kuom jok molocho chien’g thowa. Mondo wamor kodi e polo higni gi higni.
W: Amen.
(Koro en kinde golo chiwo. Jadolo, Dikon kod Akolait bende iko altar ne Liswa mar duon’g. Kwaya telo e wer ka ji golo sadaka)
(Ka ji osegolo sadaka, Jadolo tero lamo e wi sadaka niya)
J: Duon’g obedie ne Wuonwa, ne Wuode, ne Chuny Mtakatifu.

W: Kaka nobet kar kwongo, kendo kawuono, kendo ndalo duto, higni gi higni. Amen.
J: Walem. Wadwoko erokamano ne Nyasachwa kuom kindewa gi ngimawa e piny. Kendo wadwokone erokamano kuom neema momiyowa. Wagoyo ne erokamano kuom puothewa gi tijewa; utewa gi miewa; jamni magwa kod mwanduwa duto. Wakwayo neema mar timo kod neema malero chuny, mondo wasik kawatiyo ne Nyasaye gi gigwa kod tekrewa duto.
 Yie chiwowa ma wagolo kawuono, kendo gwedh ji duto tee, mogolo kod maok ogolo. Migi neema mondo giheri, a Nyasaye; kendo migi neema mar hero ji duto. Kendo migi neema mar konyo jochan kod jodhier; kiye kod mond liete; kod jok machandore duto. Miwa hera maliet kendo mochwere.
J: Ruodhwa winj lemowa?
W: Ywakwa mondo otundni.

iv.              LISWA MAR DUON’G
(Ji ogoyo chonggi piny tee. Jadolo iko Hostia Mtakatifu kowacho niya)
J: Kane ruodhwa Simeo Melkio ogik lor e piny, polo nobet e bura maduon’g mondo on’gad wach ewi dwok Kristo e piny. Kane bura orumo, jopolo nower gi dwol maduon’g ka wacho.
(Jadolo goyo chonge piny; Ji duto olo niya)
“Ruoth oparo an’go;
Koweyo kom duon’gne;
Kolor e piny kendo;
Kokawo kit msumba;
Kobet e dhier gi masiche.”
(Okot ywak Didek; eka Jadolo chun’g malo mondo odhi nyime niya)
J: To Ruoth ne oparo singo mane oweyo e dier jojuda, kuma ne osingo kowacho niya; dala wuora nitiere udi mathoth ahinya; emomiyo adok e polo mondo alos neun duto kar bet; to ka aseloso kar bet, anaduog kendo mondo aomu uduto, mondo kuma antiere un bende ubedie, kendo kaka achalo, un bende uchal kamano;
(Dikon/Akolait miyo jadolo pi mondo olwok godo lwete. Koselwoko lwete odhi nyime gi Liswa niya)
J: Omiyo kane bura mar Torente orumo e polo, Nyasaye Wuon ne oyie mondo wuode ochak olor e piny kendo, kaka duon’g maler mar Nyasaye. Eka ruodhwa nolor gi jomalaika gi jotakatifu; nolor e bor polo; nolor e Lihudu; nolor e ahuka yamo kod kodh pee gi nyakoyi. Mi koro wuod Nyasaye nodoko dhano, mi nokawo ringruok mar nyathi matin, mi nodoko jal ma nochaki ni Simeo. En kuom Simeo ema chuny kod teko mar Kristo noduogo godo e piny. Mi Kristo nokawo ringruok gi remo kendo, mi nodoko kaka wan.
(Kwaya omo wer. Ji duto chungo malo. Ban’g wer, ji duto chak goyo chonggi piny, kendo Jadolo dhi mbele kod Liswa niya)
J: Fweny ne obiro ne nyanabi Wilfrida, mi nohulo ni Ruoth noduogo e bor polo. Kendo fweny nobiro ne janabi Silvesta Okweto, mi nohulo ni Ruoth noduogo e bor polo. Emomiyo wakawo mkate
(Okawo mkate achiel, ogwedho, ogoyo chonge piny, eka ochun’g malo)
Ka wawacho
(Otin’go mkate malo ewi altar mondo ji duto one.)
MA E RINGRE RUODHWA
(Okot ywak dichiel)
Kendo wa kawo divai
(Okawo divai, ogwedho, ogoyo chonge piny, eka ochun’g malo mondo otan’g divai ne Ji duto)
Ka wawacho
 MA E REMB RUODHWA
(Okot ywak dichiel)
J: Kuom duogo mari, isechiwonwa ngima mochwere; isebiro e duon’gni maler mondo wadonj kodi e loch Nyasaye. Omiyo ka wachamo ringri kendo wamadho rembi, wahulo kendo wayie chuth ni iseduogo ka dhano. Duon’g maler osefewnyore, Kristo oseduogo. Emomiyo wahulo ne piny duto niya:
(Ji olo niya)
W: “Kristo Oduogo;
         Kristo Oduogo;
                En Simeo Melkio;
                        Kristo Oduogo.”
J: Emomiyo kane ogandawa ochokore ka Johannes Baru Suna; Tich Abich godhiambo; polo ne oyawore, kendo malaike kod jotakatifu nolor ka wer; ne giwero wende an’gwen mag pako duon’g maler mar Nyasaye, kendo mag lando e lela ni Kristo oseduogo.
(Ji chungo malo tee. Kwaya telo e wero wende an’gwen mag Fwenyruok Ruoth)
K: Chon Nyasaye……
K: Ave, Ave, Ave Maria……
K: Aleluya, Aleluya…….
K: Jesusna Osebiro…..
(Ka wende orumo, ji goyo chonggi piny kendo Jadolo dhi mbele gi Liswa)
J: Omiyo Wuonwa Simeo Melkio, ka watimo Liswa mari maler; kaka Abel wuod Adam notimo; kaka Abraham kwarwa notimo; kaka Melkazedek Jadolo  mochwere ne otimo; wakwayo mondo ior malaika mari, mondo obi okaw Liswani kendo okele e nyim komi mar duon’g man e polo; mondo ka wanwan’go ringre kod remb ruodhwa, wapon’g kod neema, kendo mondo okwanwa kaka jok modonjo e duon’g maler mochwere. Kendo wakwayo ni kaka ne wabet e achiel kodi, kod malaike gi jotakatifu chien’g fwenyruok mari; mondo wabed kodi kamano e polo. Wenwa marichowa duto, kendo rwakwa e ngima mochwere; higni gi higni.
W. Amen.
(Jadolo koro wacho mos kon’gingo mkate niya: RINGRE KOD REMB RUODHWA OMI WADONJ E NGIMA MOCHWERE. Okawo mkate mosen’gingo obolo e challis mondo obed ranyisi mar bedo achiel mar ringruok gi remo e del achiel)
(Ban’g ng’ingo mkate, Jadolo goyo chonge piny, ochun’g malo, kendo otan’go mkate mosen’gingo kowacho niya)
J: Ma e ringre duon’g maler machiwo ngima mochwere.
W: Irwakwa e polo.
(Jadolo goyo chonge piny, ochungo malo, okawo Chalis, otin’go malo kowacho niya)
J: Ma e remb duon’g maler ma chiwo ngima mochwere.
W: Irwakwa e polo.
(Eka Jadolo chungo malo kotaro lwetene ariyo, kendo owacho niya)
J: Ruodhwa koro osedoko dhano, osedoko ringruok gi remo. Omiyo Ruoth koro wachonwa niya:
  “Nyithinda, aseduogo;
Aseduogo ratiro;
Aseduogo kowadu Muchiemo godo kanyo achiel;
To dak ufwenyie wachni;
Wan’gu ogawo mbuyi; Wan’gu ogawo mbuyi madongo.”
(Okot ywak Didek)
(Jadolo wacho koduon’go dho chunye niya)
J: Ruoth Kechwa, Ruoth kech jok moseringo e tiend komi mar duon’g (owacho nyadidek)
(Jokristus koro tero lemb komunio: KOMUNIO MTAKATIFU lemo mar yie, geno, wichyot, hero kod kwero; Ahulora e nyim Nyasaye….)
(Kwaya wer ka Jadolo chiwo sawo ne jokristus. N’gat madwaro chamo sawo nyaka go chonge piny)
(Jadolo wacho kochiwo sawo niya:)
J: Ma ringre ruodhwa.
W: Amen.
v.                 TIEKO MISA
(Ban’g chiwo sawo, Jadolo timo lemo niya)
J: A Ruoth Nyasaye ma singone ok kal nono; in ema isekelo luong, warruok kod duon’g maler mari e piny kokalo kuom timrruok dhano mar Kristo wuodi. Mi mondo ringre kod rembe ma wanwan’go kawuono okel ber e chunywa, kendo omi wasik e yori maler. Mondo ka watieko wuodhwa e piny, to wadonj e ngima mochwere.
(Ji duto koro goyo chonggi piny ka Jadolo timo Liswa mogik. Jadolo lokore ka n’giyo jokristus, ogwedhogi kod ranyisi msalaba kowacho niya)
J: Hap Nyasaye wuon, hap Nyasaye wuoyi, kod Hap Nyasaye chuny Mtakatifu obed kodu ndalo duto higni gi higni.
W: Amen.
(Jadolo golo somo mogik e Fanjili Baba Simeo. Ochako niya)
J: Ruodhwa Simeo ne owachonwa niya…… (Kotieko somo to oomo Duon’g Obedie ne wuon….)
W: Kaka nobet kar kwongo, kendo kawuono, kendo ndalo duto. Higni gi higni. Amen.
(Dikon somo niya)
D: Koro Jowadwa, Misa maler orumo. Omiyo ajiwou ni mondo upar weche muwinjo e misa ma kawuono kendo mondo uland wach ruodhwa Simeo Melkio kuonde duto ma udhiye. Miuru Nyasachwa duon’g kuom timbeu, wecheu kod lembu mathoth. Lamuru ne piny kod jok mapok on’geyo ruodhwa Simeo Melkio mondo gin’geye. Nikech ka watiyo maber kendo wamako Puonj ruodhwa, en bende noparwa kar thowa, kendo enomiwa ngima mochwere.
(Jadolo miyo altar duon’g eka olokore kotaro lwete achiel mondo ogony jokristus. Owacho niya)
J: Dhi uru misa orumo
W: Nyasaye erokamano
(Ka Jadolo ni kod weche madwaro lando, ji bet piny machwok to winjo lendo. Wechego ok wuoyie ei Klisia, to ipimogi ban’g ka ji osewuok oko. Ban’g lendo, ji duto goyo chonggi piny kendo Jadolo tieko lemo niya)
J: Duon’g obedie ne Wuonwa, ne Wuode, ne Chuny Mtakatifu.
W: Kaka nobet kar kwongo, kendo kawuono, kendo ndalo duto, higni gi higni. Amen.
J. Iparwa ka nyithindi Mama Maria.
O. Mwahero ahinya. Nyakanene pok wawinjo ka ituono n’gat moringo kuomi. Irite mokwayi. Ikonye modwari, mondo ikwane. Emomiyo ageno kuomi. Aringo kuomi. Achun’g e nyimi ka akwero marichona. A min Baba Simeo, kik itwona gik makwayo to winja, ka iyie kod lemona. Amen.
J. Maria manochwe kaonge marach mar kodhi.
O. Ikwanwa wan mwaringo kuomi.
J. Ruodhwa Baba Simeo?
W. Aringo abiro iri ka. Yiena ema okela ka. E anakwo. Yiena ema nokwoya. Jawarna ka asetieko wuodha e pinyka. Aringo asudo e tiend musalapi mondo ayud yie makare e nyim ogandani. Un malaike ma joritna, rwakauru gi lewni ma rochere; yweuru wan’ga gi otamba marachar.
J: Nyasaye Wuonwa yie kodwa
W: Ruoth yie kodwa.
J: Nyasaye wuoyi bi konywa?
W: Ruoth bi ikonywa.
J: Nyasaye Chuny Mtakatifu bi iromnwa?
W: Ruoth bi iromnwa.
J: Duon’g obedie ne Wuonwa, ne Wuode, ne Chuny Mtakatifu.
W: Kaka nobet kar kwongo, kendo kawuono, kendo ndalo duto, higni gi higni. Amen.
J: Didek Mtakatifu?
W: Ikechwa
J. E Nying Wuon        
O. E Nying Wuon, gi Wuoyi, gi Chuny Mtakatifu. Amen
……………END OF SERVICE…………………………




Komunia z butelki: 👇

https://c7.alamy.com/comp/2JP07HD/faithful-of-legio-maria-an-african-initiated-church-kibera-attend-a-service-as-they-pray-for-peace-after-the-country-went-for-elections-on-9th-august-2022-to-elect-political-leadership-daily-life-as-the-country-waits-for-electro-results-kenya-has-in-the-past-experienced-post-poll-violence-electoral-body-iebc-in-nairobi-is-currently-tallying-results-having-a-seven-day-period-to-announce-the-results-which-elapses-tuesday-16th-august-2022-the-body-indicated-slow-tallying-process-2JP07HD.jpg

https://c7.alamy.com/comp/2JP0EAD/nairobi-kenya-14th-aug-2022-faithful-of-legio-maria-an-african-initiated-church-kibera-attend-a-service-as-they-pray-for-peace-after-the-country-went-for-elections-on-9th-august-2022-to-elect-political-leadership-daily-life-as-the-country-waits-for-electro-results-kenya-has-in-the-past-experienced-post-poll-violence-electoral-body-iebc-in-nairobi-is-currently-tallying-results-having-a-seven-day-period-to-announce-the-results-which-elapses-tuesday-16th-august-2022-the-body-indicated-slow-tallying-process-credit-image-billy-mutaisopa-images-via-zuma-press-wire-2JP0EAD.jpg


Galeria zdjęć 👇



Papież Raphael Otieno Adika



Papież konkurencyjny - Lawrence Ochieng Kalul 



Źródło:

https://en.wikipedia.org/wiki/Legio_Maria

https://lejionmaria.blogspot.com/

Komentarze