Słowa w języku awestyjskim i odniesienia do słowniczka na końcu w nawiasach zwykłych, słowa w języku Pahlavi w nawiasach kwadratowych.
1. To pierwsza religia która 1500 lat przed naszą erą, zrezygnowała z cyklicznego czasu kołowego formułując zasady czasu linearnego gdzie świat ma swój początek, stworzenie życia w sposób doskonały (frašadā)1 obecne życie (īm ahūm)
(2) i ponowne udoskonalenie życia–świata (fraša-kar)–[pahlavi: FRAŠŌ.KERETI](3)
2. To pierwsza religia, która w sposób logiczny odpowiedziała na pytanie skąd się bierze i czym jest zło na świecie. W objawieniu Zaratusztry Bóg i jego twory są jedynie dobre bo wynikają z dobrej myśli pozbawionej jakiegokolwiek zła (Vohu Manah)(4), a człowiek ma przyrodzoną zdolność rozróżniania zła i dobra, a zatem to co złe pochodzi jedynie od jego przeciwnika Złego Ducha i (Aka Manah)(5)
3. To pierwsza religia, która jest także filozofią, obejmując także te krytyczne rozważania (Mazda)(6), (Man, Manah(7), Vohu Manah(8)), które nie są oparte na wierze i nie należą do żadnej z nauk formalnych ani empirycznych. Stąd już starożytni Filozofowie greccy nazywali Zaratusztrę za ojcem filozofii.
4 To jedyna religia, gdzie wiedza naukowa, dążenie do Prawdy (Haithya)(9), (ptā asahiia mazda - „Mądrość jest ojcem prawdy”)(10) jest dobrą wartością bezwzględną by przeciwstawić się złemu myśleniu (Aka Manah)(11) i Kłamcy (Druj)(12). Do prawdy należy dążyć zarówno przez objawienie Zaratusztry, i oświecenie, jak i w racjonalny rozumny, mądry (mazda) sposób. Uznaje się dążenie do prawdy za niezwykle ważne i pożądane, uznając, że nie stoi ono w sprzeczności z wiarą (daena vanguhi)(13) lecz się z nią uzupełnia.
5. To pierwsza religia, która już w Gathach Zaratusztry formułuje dobitnie nadrzędną zasadę wyższości Prawa, porządku, ładu (Aša)(14) i twórczego działania (Manah), które przeciwstawia się chaosowi, bezprawiu i zniszczeniu dokonywanemu przez Złego ducha. Z tego zaś wynikają głoszone przez Zaratusztrę, zasady sprawiedliwości społecznej realizowanej przez sprawiedliwe sądy (Ratu)(15), i właściwie wybranych, kompetentnych, sprawiedliwie, panujących (Xšaθra)(16) przywódców (Ahu)(17), (Ahura Mazda), a także przez przestrzeganie sprawiedliwej równości kobiet i mężczyzn (nā vā nāirī vā)(18) dotyczące prawa do posiadania majątku i swobodnego nim dysponowania, sprawowania władzy, pełnienia wszelkich urzędów, świeckich i związanych z religią (atharauna)(19), a także wolność wyboru małżonka i rozwodu. (widaēwa-dāta).(20)
6. To pierwsza religia która mówi, że zbawienie (shyaothnem , Saošyant)(21) zależy od naszych przemyśleń, naszych wypowiedzi i słów, i podejmowanego przez nas wysiłku i dokonanych czynów, a nie tylko od rytuałów Jasny, Wisperad i Widewdat, modlitwy, pieśni, mantry i medytacji ((Gāθā)(22), czy też religii wyznawcy który mieni się Aszawanem (Daena)(23), dlatego nawracanie na wiarę jest wysoce niewskazane, a wybór religii (Fravaši)(24) powinien się dokonywać z pełną wolnością jaka musi dotyczyć spraw wielkich i ważnych. Dlatego religia Zaratusztry stawia praktykowanie etyki na pierwszym miejscu określając ją w prostej formule: Dobra myśl, Dobre słowo, Dobry uczynek, (Dobra myśl (ýânîm manô), Dobre słowo (ýânîm vacô), Dobry uczynek (ýânîm shyaothnem)(25), (także – HUMATA HŪXTA HUVARŠTA(26))
7. To pierwsza religia, w której celem człowieka jest szczęście (dá(27) - vahištá(28)) [pahlavi: Ushta](29) lecz nie osiągana kosztem cierpienia innych ludzi i istot, zarówno w życiu doczesnym jak i przyszłym tak by osiągnąć na najepszą egzystencję (vahišta – ahu)(30) – i uniknąć najgorszego istnienia (ačišta ahu) (31)), a świat materialny (astuuant(32)) jest dobry i równy sferze ducha (mainiiauua(33)). [pahlavi: GĒTĪG i MĒNŌG(34)]
8. To pierwsza religia, która potępia, posty, umartwienia, życie poza społeczeństwem (pustelnictwo), celibat i życie monastyczne, [zakonne, klasztorne] (daožaŋ-ha)(35), (drūjō daemānā)(36).
9. To pierwsza religia Chroniąca równowagę I czystość (yaôž.dá)(37) środowiska naturalnego i człowieka, zakazując skażania ognia, wody, ziemi i powietrza (ýaôž.dáta átrem ,ápem, zãm…)(38).
10. To pierwsza religia nawołująca do rezygnacji z jedzenia mięsa i oparta na prawach nawołujących do nie zadawanie cierpienia istotom żywym. Uznając za istoty żywe nie tylko zwierzęta i rośliny, ale i wszystkie byty w uniwersum stworzone przez Mazdę. (Fravaši)(39)i widaēwa-dāta)(40
SŁOWNICZEK użytych w tekście słów, zwrotów i pojęć w języku awestyjskim
1. – Stworzenie świata – stworzenie życia w sposób doskonały (frašadā) czytaj: Fraszadaa
2. – Epoka zmieszania – obecne życie (īm ahūm) czytaj: Im Ahuum
3. – Odnowa Świata „ Sąd Ostateczny” – ponowne udoskonalenie życia–świata (fraša-kar)– czytaj: Fraszakaar, [pahlavi - średnio perski: FRAŠŌ.KERETI czytaj: Fraszoo Kereti]
4. – Dobra myśl, Dobre Myślenie (Vohu Manah), czytaj: Wohu Manah
5. – Zła Myśl, Złe Myślenie, rozumowanie (Aka Manah) czytaj: Aka Manah
6. – Obdarzona, obdarzony mądrością, Rozważająca w swoim umyśle, krytyczne rozważania (Mazda), Czytaj : Mazda
7. – Myśl, myślenie, rozmyślanie, kreacja z myśli, słowo kreacji (Man, Manah)
8. – patrz (Vohu Manah) w tym przypadku rozważanie krytyczne
9. – dążenie do Prawdy – prawda i rzeczywistość, naprawdę rzeczywiste, „To co naprawdę jest” (Haithya), czytaj: Hajtija
10. – (ptā asahiia mazda - „Mądrość jest ojcem prawdy”) czytaj: Ptaa Aszaija Maazda
11. – Patrz przyp. 5.
12. – Kłamca, Oszust, tajemnica, Demon, Arcydemon, Angra Mainyu – (Druj) czytaj Drudż, także w określeniu drujavan: zwolennik zła, zakłamany człowiek, sojusznik zła, istota demoniczna, demon.
13. – Wiara, „Dobra” Religia, religia Zaratusztriańska, dusza wiary, religii (daena vanguhi) - czytak: Daena wanguhi
14. – Prawo porządek, ład (Aša), czytaj: Asza
15. – Sędzia, śąd, sprawiedliwy sąd, najwyższy sędzia, osąd, Imię Jazata (Ratu)
16. – właściwie wybrani, kompetentni, sprawiedliwie, panujący i obdarzeni charyzmą, błogosławieństwem bożym, także aureola, aura, światłość, świętości, pomazanie przez Boga (Xšaθra) czytaj: Kszatra,
17. – Pan, władca, Rządca, przywódca, przewodnik, dowodzący, dowódca, przełożony, kierujący (Ahu), Ahura Mazda Mądry Pan
18. – Termin z gath determinujący równe traktowanie Mężczyzn i kobiet, dosłownie: człowiek mężczyzna i człowiek kobieta (nā vā nāirī vā), czytaj naa vaa, naairii waa
19. – powszechne kapłaństwo, także obowiązek pełnienia świeckiego kapłaństwa, nauczania wiary, przez każdego zaratusztrianina i zaratusztriankę, posługa kapłańska wykonywana prze osobę nie pochodzącą z rodu kapłanów, np nieformalne sedreh puszi ceremonia przyjęcia wiary wobec niemożliwości przyjęcia sedreh-koszulę i kusti-pas z rąk wyświęconego Kapłana (mobada), czytaj Athrauuna
20. – (widaēwa-dāta) patrz przyp 39
21. – Dosłownie zbawianie, zbawienie, dzięki dobrym myśleniu, mówieniu i czynieniu, także zbawiciel, w Gathah Zaratusztry każdy człowiek może zbawić siebie i zbawiać innych, a także przyczynić się do zbawienia świata, każdy może być saoszjantem (shyaothnem , Saošyant) czytaj szjaotnem, Saoszjant, także trzech ostatnich zbawicieli podczas ostatniej bitwy z Angra Mainju patrz fraszo kereti przyp 3., także zbawiciej Aszwta –Ereta zrodzony z dziewicy i nasienia Zaratusztry
22. – pieśń, mantra, medytacja, modlitwa, posiadająca moc Boga, zmieniająca rzeczywistość (Gāθā) czytaj: Gatha
23. – dusza, jedna z dusz człowieka, również wiara, religia, dobra religia, wyznanie(Daena) Czytaj: Daena
24. – awestyjskie, wybór, wolność wyboru w sprawach wielkich w tym religii, także intuicja, zobacz także przyp. (Fravaši) , czytaj Frawaszi
25. – awestyjskie Dobre myślenie, Dobrze mówienie, dobre czynienie, cytat z Gath.ha 28
26. – awestyjskie Dobra myśl, dobre słowo, dobry uczynek, HUMATA HŪXTA HUVARŠTA czytaj Humata, Huksta, Hwarszta
27. – dosłownie radość, szczęście, spełnienie (dá) - czytaj: daa
28. – dosłownie najlepsze, lub rajskie, cudowne, wspamiałe (vahištá) czytaj: Da Wahisztaa
29. – Szczęścia [pahlavi: Ushta] czytaj Uszta, także pożegnalne pozdrowienie, Uszta!, lub Uszta Te!
30. – dosłownie Najlepsze, błogie bytowanie, zbawienie po śmierci, raj, dom Pieśni (vahišta – ahu) czytaj Wahiszta Ahu
31. – Najgorszy byt, bytowanie po śmierci, „Otchłań, piekło”, Dom Arymana (ačišta ahu) czytaj Acziszta Ahu
32. – W przenośni świat materialny, dosłownie ten z kości (astuuant)
33. – W przenośni świat ducha, dosłownie ten z myśli (mainiiauua)
34. – w uproszczeniu świat materii i świat ducha [pahlavi: GĒTĪG i MĒNŌG] czytaj: Getig, Menog
35. – negatywne, godne otchłani, piekielne postępowanie (daožaŋ-ha), czytaj: daożan ha3
6. – zakłamane czyny, fałszywe czyny, powodujące cierpienie czyny (drūjō daemānā) czytaj: Drujoo, (drudżo) damaanaa
37. – czystość, oczyszczenie, zmycie spełnione, szęśliwe (yaôž.dá) czytaj: jaoż daa
38. – Czystość ognia wody-, ziemi (ýaôž.dáta átrem ,ápem, zãm… ), czytaj{ Jaoź daat aatrem, aapem, zam
39. – W tym przypadku Frawaszi oznacza wszystkie istoty, byty obdarzone swoim geniuszem, duszą, każdy byt, istnienie według Zaratusztrianizmu ma swojego Frawaszi i jest godny szacunku. taże przed-dusza człowieka. byt duchowy przed narodzinami.
40. – Prawo Przeciw Demonom, Część Awesty: Wendidad, Widewdat
Źródło:
https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=pfbid02asLMKifmzbQeHUYzP8Tzv3zSNyQT8FPKYbnd6v3Fyz61Z6WhhpYWrQCoVb9vzJtjl&id=100077434633790
Komentarze
Prześlij komentarz