Podstawy kemetyzmu reformowanego

Fundamentalne prawdy wiary Kemetyzmu Reformowanego

Do tekstów formułujących ramy wierzeń Kemetyzmu Reformowanego należą: Artykuły wiary, Główne zasady Kemetyzmu Reformowanego i Główne wierzenia Kemetyzmu Reformowanego. Autorką wszystkich z nich jest Sharon LaBorde, założycielka denominacji reformistycznej. Przed ich spisaniem, ich treść przejawiała się w dyskursie i należała do powszechnych i akceptowanych założeń zgodnych z wartościami promowanymi przez odłam reformistyczny.


Oryginalne teksty w języku angielskim dostępne są na: https://kemeticreform.org/Kemetic-resources.htm oraz https://kemeticreform.org/ArticlesOfFaith.html


Artykuły wiary

Wierzymy w istnienie wielu Bogów i Bogiń, znanych kolektywnie jako Noczeru, których natura przewyższa ludzkie poznanie i rozumienie. Naszym życiowym celem jest by pogłębić nasze ich zrozumienie. Wierzymy, że wiara w Bogów, Noczeru, przewyższa takie ludzkie podziały jak rasa, etniczność, płeć, orientacja seksualna lub sprawność fizyczna. Odrzucamy wszelkie próby by połączyć oddawanie czci Noczeru z rasą, płcią, tożsamością seksualną, czy poziomem sprawności. Wierzymy w świętą zasadę ma’at, która rozumiana jest jako prawda, sprawiedliwość, prawość, równowaga i uczciwość. Ma’at została ustanowiona przez Noczeru w czasie stworzenia świata i jest potrzebna dla kontynuacji jego egzystencji. Jako członkowie Kemetyzmu Reformowanego, naszym uroczystym obowiązkiem jest podtrzymywać ma’at w naszych osobistych życiach i w naszej społeczności. Uważamy, że Kleopatra VII była ostatnią osobą, która działała jako reprezentantka Noczeru, łącząc głowę państwa z głową kościoła i, że po jej śmierci w 30 roku p.n.e. pozycja ,,Nisu(t)”, znana powszechnie jako ,,faraon”, powróciła na zawsze do Noczeru. Jako wyznawcy Kemetyzmu Reformowanego odrzucamy wszelkie roszczenia by ożywić wspomnianą pozycję i uznajemy separację kościoła od państwa.


Główne zasady Kemetyzmu Reformowanego

Wiele Bogów i Bogiń, czyli Noczeru starożytnego Egiptu kontynuuje swe istnienie i rozpoczyna renesans. Wzywają oni tych z nas, którzy mają z nimi duchowe połączenie.


Egipski koncept Ma’at – prawdy, sprawiedliwości oraz porządku – obdarowuje nas  ramami moralnymi i kodeksem według którego należy żyć. Życie w zgodzie z Ma’at czyni dzieło boskie i prowadzi nas ku sprawianiu aby nasz świat stawał się lepszy.


Egipska duchowość przewyższa rasę, płeć, wiek, orientację i inwalidztwo. Wszyscy są równi w oczach Ra.


Poprzez celebrację Bogów możemy wzbogacać swoje życia; przez celebrację Ich świąt, możemy pielęgnować poczucie wspólnoty i integracji dla tych którym ich brak.


Główne wierzenia Kemetyzmu Reformowanego

Noczeru, czyli Bogowie i Boginie są bezpośrednio dostępni dla wszystkich Ich czcicieli względem modlitw, dziękczynienia i wstawiennictwa i nie potrzebują oni żadnych ziemskich reprezentantów. Noczeru są kochający i wybaczający. Naszą misją nie o tyle jest by ,,poddać” się im, co jest nią by słuchać ich przewodnictwa i stawać się lepszym.


Świat fizyczny w którym żyjemy był stworzony przez Noczeru podczas Pierwszej Okazji; nie jest on zły sam w sobie, ani nie powinien być odrzucony. Prawdziwy wzrost przybywa jedynie kiedy zarówno fizyczny i duchowy świat jest traktowany jako równe części ludzkiego doświadczenia.


Ludzkość nie jest ,,zrodzona w grzechu” i nie spotka jej  apokaliptyczny sąd. Naszym celem w życiu jest by wspierać siebie nawzajem, jak i siebie samych, by kontynuować dobre czyny rozpoczęte podczas Pierwszej Okazji i pozostawić po sobie spuściznę dla przyszłych pokoleń.


Każda osoba posiada wolną wolę i głos i każdy będzie miał szansę by mówić za siebie w czasie ich własnego Sądu w Sali Dwóch Prawd. Bogowie pociągają do odpowiedzialności wszystkich wobec takich samych standardów ma’at, lub Prawdy.


Osiem Ma’at

Innym tekstem o charakterze modlitewnym i moralizatorskim rozpowszechnionym wśród wyznawców Kemetyzmu Reformowanego jest ,,Podtrzymywanie ośmiu Ma’at”, który skupia w sobie główne motywy zawarte w starożytnych 42 deklaracjach niewinności. Deklaracje te wchodzą w skład rozdziału 125 Księgi Umarłych, posiadającego wiele wariantów. Podczas modlitwy recytujemy Osiem Ma’at w formie afirmującej pozytywne czyny, które mamy zamiar wykonać; zamiast deklarowania, że nie wykonaliśmy określonych czynów grzesznych.


Podtrzymywanie Ośmiu Ma’at


Obym zawsze postępował z delikatnością i współczuciem, jako że taka jest Pierwsza Ma’at.

Obym zawsze ofiarowywał  miłość i gościnność, jako że taka jest Druga Ma’at.               

Obym zawsze szanował wartość zgody i wierności, jako że taka jest Trzecia Ma’at.            

Obym zawsze unikał przemocy i promował zdrowie, jako że taka jest Czwarta Ma’at.      

Obym zawsze mówił słowa prawdy, jako że taka jest Piąta Ma’at.                                         

Obym zawsze promował dobro publiczne, jako że taka jest Szósta Ma’at.                            

Obym zawsze postępował pokornie i łagodnie, jako że taka jest Siódma Ma’at.                       

Obym zawsze szanował moich i innych bogów, jako że taka jest Ósma Ma’at.                           

Obym zawsze podtrzymywał Ma’at jak Dżehuti, abym codziennie mógł świadkować doskonałości Ra.







Źródło:

https://kemetyzm.pl/podstawy-kemetyzmu-reformowanego/


Komentarze