Imperator Xenu

Xenu (/ˈziːnuː/ ZEE-no), zwany także Xemu, jest postacią w tajnej "Zaawansowanej Technologii" Kościoła Scjentologicznego. Ezoteryczne nauki uważane za święte przez wyznawców. Rozdział Zgodnie z "Technologią", Xenu był pozaziemskim władcą "Galaktycznej Konfederacji", który sprowadził miliardy swoich ludzi na Ziemię (wówczas znaną jako "Teegeeack") w statku kosmicznym podobnym do DC-8 75 milionów lat temu, ułożył ich wokół wulkanów i zabił bombami wodorowymi. Oficjalne pisma scjentologiczne utrzymują, że thetany (nieśmiertelne duchy) tych obcych przylegają do ludzi, wyrządzając duchowe szkody. 

Wydarzenia te są znane w scjentologii jako "Incydent II", a traumatyczne wspomnienia z nimi związane jako "Ściana Ognia" lub "implant R6". Narracja Xenu jest częścią nauk scjentologów na temat pozaziemskich cywilizacji i interwencji obcych w ziemskie wydarzenia, określanych zbiorczo jako "space opera" przez L. Rona Hubbarda. Hubbard szczegółowo opisał tę historię w książce Operating Thetan level III (OT III) w 1967 roku, ostrzegając, że "implant R6" (przeszła trauma) był "obliczony na zabicie (przez zapalenie płuc itp.) każdego, kto spróbuje go rozwiązać". 

Kościół Scjentologiczny zwykle ujawnia historię Xenu tylko tym członkom, którzy ukończyli długą sekwencję kursów kosztujących duże sumy pieniędzy. Kościół unika wspominania o Xenu w publicznych oświadczeniach i dołożył wszelkich starań, aby zachować poufność tej historii, w tym podejmując kroki prawne na podstawie praw autorskich i tajemnicy handlowej. Rozdział Przedstawiciele Kościoła Scjentologicznego stanowczo zaprzeczają lub próbują ukryć historię Xenu. Pomimo tego, wiele materiałów na temat Xenu wyciekło do opinii publicznej za pośrednictwem dokumentów sądowych i kopii notatek Hubbarda, które były rozpowszechniane za pośrednictwem Internetu. 

Komentując wpływ tekstu Xenu, uczeni akademiccy dyskutowali i analizowali pisma Hubbarda, ich miejsce w scjentologii oraz związek z fantastyką naukową, religiami UFO, gnostycyzmem i mitami o stworzeniu.


Streszczenie

Historia Xenu jest opisana w OT III, części tajnych doktryn scjentologii o "zaawansowanej technologii", nauczanych tylko dla zaawansowanych członków, którzy przeszli wielogodzinny audyt i osiągnęli stan Czystości, a następnie Operacyjny Thetan na poziomach 1 i 2. Jest ona opisana bardziej szczegółowo w towarzyszącym jej poufnym wykładzie "Assists" z 3 października 1968 r., a udramatyzowana w Revolt in the Stars (scenariusz – w formie powieści – napisany przez L. Rona Hubbarda w 1977 r.). 

Hubbard napisał, że Xenu był władcą Galaktycznej Konfederacji 75 milionów lat temu, która składała się z 26 gwiazd i 76 planet, w tym Ziemi, która była wówczas znana jako "Teegeeack". Planety były przeludnione, a ich średnia populacja wynosiła 178 miliardów. Cywilizacja Konfederacji Galaktycznej była porównywalna do naszej, z kosmitami "chodzącymi w ubraniach, które wyglądały bardzo podobnie do ubrań, które noszą w tej chwili" i używającymi samochodów, pociągów i łodzi wyglądających dokładnie tak samo, jak te "około 1950, 1960" na Ziemi. 

Xenu miał zostać odsunięty od władzy, więc obmyślił spisek mający na celu wyeliminowanie nadmiaru ludności ze swoich posiadłości. Z pomocą psychiatrów zgromadził miliardy swoich obywateli pod pretekstem kontroli podatku dochodowego, a następnie sparaliżował ich i zamroził w mieszaninie alkoholu i glikolu, aby zawładnąć ich duszami. Porwana ludność została załadowana na statek kosmiczny w celu przetransportowania do miejsca zagłady, planety Teegeeack (Ziemia). Rozdział Wygląd tych statków kosmicznych został później podświadomie wyrażony w projekcie Douglas DC-8, jedyna różnica polegała na tym, że "DC8 miał wentylatory, śmigła, a samolot kosmiczny nie". Kiedy dotarli do Teegeeack, sparaliżowani obywatele zostali wyładowani i umieszczeni wokół podnóży wulkanów na całej planecie. Bomby wodorowe zostały następnie opuszczone do wulkanów i zdetonowane jednocześnie, zabijając wszystkich poza kilkoma obcymi. Hubbard opisał tę scenę w swoim scenariuszu filmowym Revolt in the Stars:

W tym samym czasie wybuchły podłożone ładunki. Wybuchy atomowe wystrzeliły z kraterów Loa, Wezuwiusza, Shasta, Waszyngtonu, Fujiyamy, Etny i wielu, wielu innych. Wyginając się coraz wyżej i wyżej, w górę i na zewnątrz, jak grzyby po deszczu wyrastały chmury, przestrzeliwane błyskami płomieni, odpadami i rozszczepieniami. Potężne wiatry szalały po powierzchni Ziemi, rozsiewając opowieści o zniszczeniu...

— L. Ron Hubbard, Bunt w gwiazdach

Dusze bezcielesnych ofiar, które Hubbard nazywał thetanami, zostały wywiewane w powietrze przez wybuch. Zostali oni przechwyceni przez siły Xenu za pomocą "elektronicznej wstęgi" ("która również była rodzajem fali stojącej") i wciągnięci do "stref próżni" na całym świecie. Setki miliardów schwytanych thetanów zabrano do pewnego rodzaju kina, gdzie zmuszono ich do oglądania "trójwymiarowego, super kolosalnego filmu" przez trzydzieści sześć dni. To wszczepiło to, co Hubbard nazwał "różnymi wprowadzającymi w błąd danymi" (zbiorczo nazywanymi implantem R6) do wspomnień nieszczęsnych thetanów, "co ma związek z Bogiem, diabłem, space operą itp.". Obejmowało to wszystkie religie świata; Hubbard wyraźnie przypisywał rzymski katolicyzm i obraz Ukrzyżowania wpływowi Xenu. Dwie "stacje implantów", o których mówił Hubbard, miały znajdować się na Hawajach i w Las Palmas na Wyspach Kanaryjskich. 

Obrazy te nie tylko zaszczepiły w thetanach nowe wierzenia, ale także pozbawiły ich poczucia tożsamości osobistej. Kiedy thetany opuściły obszary projekcji, zaczęły grupować się w grupy liczące po kilka tysięcy, utraciwszy zdolność rozróżniania się między sobą. Każda grupa thetanów zbierała się w jedno z niewielu pozostałych ciał, które przetrwały eksplozję. Stały się one tak zwanymi thetanami ciała, o których mówi się, że nadal przylegają i negatywnie wpływają na wszystkich z wyjątkiem scjentologów, którzy wykonali niezbędne kroki, aby je usunąć. 

Frakcja rządowa znana jako Lojalni Oficerowie w końcu obaliła Xenu i jego renegatów, a następnie zamknęła go w "elektronicznej pułapce górskiej", z której nie uciekł. Chociaż czasami mówi się, że Xenu znajduje się w Pirenejach na Ziemi, w rzeczywistości jest to lokalizacja, którą Hubbard podał gdzie indziej dla starożytnej "marsjańskiej stacji meldunkowej". Teegeeack zostało następnie opuszczone przez Konfederację Galaktyczną i do dziś pozostaje pariasem "planetą-więzieniem", chociaż od tego czasu wielokrotnie cierpiało z powodu najazdów obcych "Sił Najeźdźców". 

W 1988 roku koszt poznania tych tajemnic od Kościoła Scjentologicznego wynosił 3830 funtów, czyli 6500 dolarów. Jest to dodatek do kosztów wcześniejszych kursów, które są niezbędne, aby kwalifikować się do OT III, który w 2006 roku często wynosił znacznie ponad 100 000 USD (około 77 000 GBP). Wiara w Xenu i thetany ciała jest wymogiem dla scjentologa, aby dalej podążać wzdłuż Mostu do Całkowitej Wolności. Oczekuje się, że osoby, które nie odniosą korzyści z kursu OT III, wezmą w nim udział i ponownie za niego zapłacą.


Doktryna scjentologiczna

W scjentologii historia Xenu jest określana jako "Ściana Ognia" lub "Incydent II". Hubbard przywiązywał do niej ogromną wagę, mówiąc, że stanowi ona "tajemnicę katastrofy, która doprowadziła do rozpadu życia, jakie znamy w tym sektorze galaktyki". Ogólny zarys tej historii – że 75 milionów lat temu w tym sektorze galaktyki wydarzyła się wielka katastrofa, która od tamtej pory spowodowała głęboko negatywne skutki dla wszystkich – jest opowiadany scjentologom niższego szczebla; Ale szczegóły są utrzymywane w ścisłej tajemnicy.

Dokument Starej Terapii III twierdzi, że Hubbard wszedł w Ścianę Ognia, ale wyszedł z niej żywy ("prawdopodobnie jedyny, który kiedykolwiek to zrobił w ciągu 75 000 000 lat"). Po raz pierwszy publicznie ogłosił swój "przełom" w Ron's Journal 67 (RJ67), nagranym na taśmę wykładzie nagranym 20 września 1967 roku, który miał zostać wysłany do wszystkich scjentologów. Według Hubbarda, jego badania zostały przeprowadzone kosztem złamanego kręgosłupa, kolana i ręki. OT III zawiera ostrzeżenie, że implant R6 jest "obliczony na zabicie (przez zapalenie płuc itp.) każdego, kto próbuje go rozwiązać". Hubbard twierdził, że jego "rozwój technologiczny" – tj. jego materiały OT – zneutralizowały to zagrożenie, tworząc bezpieczną drogę do odkupienia. 

Kościół Scjentologiczny zabrania osobom czytania kosmogonii Xenu OT III bez uprzedniego odbycia kursów wstępnych. Scjentolodzy ostrzegają, że przeczytanie historii Xenu bez odpowiedniego upoważnienia może spowodować zapalenie płuc. 

W RJ67 Hubbard nawiązuje do niszczycielskich skutków rzekomego ludobójstwa Xenu:

Prawdą jest, że wielka katastrofa wydarzyła się na tej planecie i na innych 75 planetach, które utworzyły tę Konfederację 75 milionów lat temu. Od tego czasu stała się pustynią, a losem garstki było to, że próbowali podnieść jej technologię do poziomu, na którym ktoś mógłby przeżyć przygodę naprzód, przeniknąć do katastrofy i ją cofnąć. Jesteśmy na dobrej drodze, aby tak się stało.

Stary Testament III zajmuje się również Incydentem I, którego akcja rozgrywa się cztery biliardy lat temu. (Konsensus naukowy szacuje wiek wszechświata na około 13,8 miliarda lat.) W Incydencie I, niczego nie podejrzewający thetan został poddany głośnemu trzaskaniu, po którym nastąpiła powódź luminescencji, a następnie zobaczył rydwan, za którym podążał trąbiący cherubinek. Po głośnej serii trzasków, thetan został ogarnięty ciemnością. Opisano, że te traumatyczne wspomnienia same w sobie oddzielają thetany od ich statycznego (naturalnego, boskiego) stanu. 

Hubbard wykorzystuje istnienie thetanów ciała, aby wyjaśnić wiele fizycznych i psychicznych dolegliwości ludzkości, które, jak mówi, uniemożliwiają ludziom osiągnięcie najwyższych poziomów duchowych. Rozdział OT III nakazuje scjentologowi zlokalizować thetany ciała i uwolnić je od skutków Incydentów I i II. Rozdział Osiąga się to w audycie indywidualnym, gdzie scjentolog trzyma obie puszki z miernikiem E w jednej ręce i zadaje pytania jako audytor. Scjentolog zostaje poinstruowany, aby odnaleźć skupisko thetanów ciała, zwrócić się do niego telepatycznie jako do klastra i wziąć najpierw gromadę, a następnie każdego pojedynczego członka, poprzez Incydent II, a następnie Incydent I, jeśli zajdzie taka potrzeba. Rozdział Hubbard ostrzega, że jest to żmudna procedura i że poziomy OT od IV do VII są niezbędne, aby nadal radzić sobie z thetanami ciała.

Kościół Scjentologiczny sprzeciwił się wykorzystywaniu historii Xenu do przedstawiania scjentologii jako fantastyki naukowej. Wypowiedzi Hubbarda dotyczące implantu R6 były źródłem sporów. Krytycy i niektórzy chrześcijanie twierdzą, że wypowiedzi Hubbarda dotyczące R6 dowodzą, że doktryna scjentologiczna jest niezgodna z chrześcijaństwem, pomimo przeciwnych twierdzeń Kościoła.  W "Asystach" Hubbard pisze:

Pokazano wtedy, że każdy człowiek został ukrzyżowany, więc nie myślcie, że to ukrzyżowanie było przypadkiem, oni dowiedzieli się, że to miało zastosowanie. Ktoś gdzieś na tej planecie, około 600 roku p.n.e., znalazł jakieś kawałki R6 i nie wiem, jak to znalazł, czy to obserwując szaleńców, czy coś takiego, ale od tego czasu używali go i stało się to tym, co jest znane jako chrześcijaństwo. Człowiek na krzyżu. Nie było Chrystusa. Ale człowiek na krzyżu jest pokazany jako Everyman.


Geneza historii

Hubbard napisał OT III na przełomie 1966 i 1967 roku w Afryce Północnej, w drodze do Las Palmas, aby dołączyć do Enchantera, pierwszego statku swojej prywatnej floty scjentologicznej. (W Starym Testamencie III czytamy: "W grudniu 1967 roku wiedziałem, że ktoś musi się zdecydować", ale materiał został opublikowany znacznie wcześniej). Podkreślał później, że Stary Testament III był jego osobistym odkryciem.

Krytycy scjentologii sugerowali, że w grę mogły wchodzić inne czynniki. W liście do swojej żony Mary Sue, Hubbard napisał, że aby wspomóc swoje badania, pił alkohol i brał stymulanty i depresanty ("Piję dużo rumu i popchnę róże i szarości"). Jego ówczesna asystentka, Virginia Downsborough, powiedziała, że musiała odzwyczaić go od diety opartej na lekach, do których się przyzwyczaił. Russell Miller postuluje w książce "Mesjasz z obnażoną twarzą", że dla Hubbarda ważne było, aby znaleźć go w stanie osłabienia, aby przedstawić Stary Testament III jako "osiągnięcie badawcze o ogromnej skali". 

Elementy historii Xenu pojawiły się w scjentologii przed Starym Testamentem III. Opisy konfliktów pozaziemskich Hubbarda zostały przedstawione już w 1950 roku w jego książce Have You Lived Before This Life? i zostały entuzjastycznie przyjęte przez scjentologów, którzy udokumentowali swoje przeszłe życie na innych planetach.


Wpływ Starego Testamentu III na scjentologię

Przedruki Dianetyki z 1968 roku i kolejne miały okładki przedstawiające eksplodujący wulkan, co podobno jest nawiązaniem do OT III. W wykładzie z 1968 roku i w instrukcjach dla swojego personelu marketingowego, Hubbard wyjaśnił, że te obrazy "kluczy" do zanurzonych wspomnień Incydentu II i skłonią ludzi do kupowania książek:

Specjalna "Misja Książkowa" została wysłana w celu promowania tych książek, które teraz zostały wzmocnione i stały się nieodparte dzięki dodaniu tych przytłaczających symboli lub obrazów. Pracownicy organizacji zostali zapewnieni, że jeśli po prostu podniosą jedną z książek, odsłaniając jej okładkę, każdy właściciel księgarni natychmiast zamówi ich całe skrzynie. Celnik widząc którąś z okładek książek w bagażu, natychmiast przepuszczał ją dalej.

— Bent Corydon, L. Ron Hubbard, Mesjasz czy szaleniec?

Od lat osiemdziesiątych XX wieku wulkan jest również przedstawiany w reklamach telewizyjnych reklamujących Dianetics. Scjentologiczna "Sea Org", elitarna grupa w kościele, która wywodzi się z osobistego personelu Hubbarda na pokładzie jego floty statków, czerpie wiele swoich symboli z historii Xenu i OT III. Jest to wyraźnie zamierzone odrodzenie "Lojalnych Oficerów", którzy obalili Xenu. Jego logo, wieniec z 26 liśćmi, reprezentuje 26 gwiazd Galaktycznej Konfederacji Xenu. Według oficjalnego słownika scjentologicznego "symbol Sea Org, przyjęty i używany jako symbol Konfederacji Galaktycznej daleko w historii tego sektora, czerpie dużą część swojej mocy i autorytetu z tego stowarzyszenia". 

W Advanced Orgs w Edynburgu i Los Angeles pracownicy scjentologii otrzymali swego czasu rozkaz noszenia całkowicie białych mundurów i srebrnych butów, aby naśladować Galaktyczny Patrol Xenu, jak przedstawiono na okładce Dianetics: The Evolution of a Science. Podobno zrobiono to na podstawie deklaracji Hubbarda zawartej w jego Rozkazie Flagowym 652, że ludzkość zaakceptuje regulacje od tej grupy, która jako ostatnia ją zdradziła – stąd imitacja popleczników Xenu. W Los Angeles nakazano nocną wartę wypatrywać powracających statków kosmicznych. 

Mówi się, że struktura organizacyjna Kościoła Scjentologicznego jest oparta na strukturze Konfederacji Galaktycznej. "Rada organizacyjna" Kościoła jest "wyrafinowaną radą [...] starej cywilizacji galaktycznej. ... Zastosowaliśmy do tego scjentologię i dowiedzieliśmy się, dlaczego cywilizacja ostatecznie upadła. Brakowało im kilku działów i to wystarczyło, żeby to wszystko zepsuć. A przetrwały one tylko 80 bilionów [lat]". 


Nazwa

Rękopis OT III zawiera jedyny znany przykład imienia Xenu w piśmie Hubbarda.
Nazwa została zapisana zarówno jako Xenu, jak i Xemu. Materiał kursu klasy VIII zawiera trzystronicowy tekst, napisany odręcznie przez Hubbarda, zatytułowany "Dane", w którym szczegółowo opisana jest historia Xenu. Niewyraźne pismo Hubbarda sprawia, że pisownia obu tych elementów jest możliwa[52], zwłaszcza że użycie nazwiska na pierwszej stronie OT III jest jedynym znanym przykładem tego nazwiska w jego piśmie. W wykładzie "Asysty" Hubbard mówi o "Xenu, ahhh, może być pisane X-E-M-U" i wyraźnie mówi "Xemu" kilka razy na nagraniu. Podejście do Revolt in the Stars – które jest napisane na maszynie – wykorzystuje wyłącznie Xenu. 

Spekuluje się, że nazwa pochodzi od Xemnu, pozaziemskiego złoczyńcy z komiksów, który po raz pierwszy pojawił się w opowiadaniu "I Was a Slave of the Living Hulk!" w Journey into Mystery #62 (listopad 1960). Został stworzony przez Stana Lee i Jacka Kirby'ego. Xemnu to gigantyczny, włochaty międzygalaktyczny przestępca, który uciekł z planety-więzienia, udał się na Ziemię i zahipnotyzował całą ludzką populację. Po pokonaniu Xemnu przez elektryka Joe Harpera, Xemnu zostaje uwięziony w stanie ciągłego porażenia prądem na orbicie wokół Słońca, a ludzkość nie pamięta o istnieniu Xemnu.


Stanowisko Kościoła Scjentologicznego

W swoich publicznych oświadczeniach Kościół Scjentologiczny niechętnie zezwala na jakiekolwiek wzmianki o Xenu. Przelotna wzmianka sędziego w 1997 roku skłoniła prawników Kościoła do utajnienia wyroku, który jednak został uchylony. W stosunkowo niewielu przypadkach, w których scjentologia przyznała się do Xenu, stwierdziła, że prawdziwe znaczenie tej historii można zrozumieć dopiero po latach badań. Skarżą się, że krytycy używają go do przedstawiania religii jako fantastyki science-fiction. 

Wysocy rangą członkowie Kościoła Scjentologicznego kilkakrotnie publicznie zaprzeczali lub minimalizowali znaczenie historii Xenu, ale inni potwierdzili jej istnienie. W 1995 roku prawnik scjentolog Earl Cooley zasugerował znaczenie Xenu w doktrynie scjentologicznej, stwierdzając, że "o Coca-Coli napisano tysiące artykułów, a nie drukuje się formuły Coca-Coli".  Scjentologia ma wiele stopniowanych poziomów, przez które można się rozwijać. Wielu z tych, którzy pozostają na niższych poziomach w kościele, nie zdaje sobie sprawy z historii Xenu, która po raz pierwszy została ujawniona na trzecim poziomie Operacji Thetan, czyli "OT III". Ponieważ informacje przekazywane członkom mają być utrzymywane w tajemnicy przed innymi, którzy nie osiągnęli tego poziomu, członek musi publicznie zaprzeczyć ich istnieniu, gdy zostanie o to poproszony. Odbiorcy OT III muszą podpisać umowę, w której zobowiązują się nigdy nie ujawniać jej treści, zanim otrzymają kopertę z manilą zawierającą wiedzę Xenu. Jego wiedza jest tak niebezpieczna, jak mówi się członkom, że każdy, kto nauczy się tego materiału, zanim będzie gotowy, może zachorować na zapalenie płuc. 

Dyrektor Centrum Technologii Religijnych Warren McShane zeznał w sądzie w 1995 roku, że Kościół Scjentologiczny otrzymuje znaczną część swoich dochodów ze stałych datków płaconych przez scjentologów za studiowanie materiałów Starego Testamentu. McShane powiedział, że praca Hubbarda "może wydawać się dziwna" dla tych, którzy jeszcze nie ukończyli wcześniejszych poziomów zajęć ze scjentologii. [60] Zob. McShane powiedział, że ta historia nigdy nie była tajna, choć utrzymywał, że mimo to istnieją tajemnice handlowe zawarte w OT III. McShane omówił szczegóły tej historii dość długo i wyraźnie przypisał jej autorstwo Hubbardowi.

Kiedy John Carmichael, prezydent Kościoła Scjentologicznego w Nowym Jorku, został zapytany o historię Xenu, powiedział, jak donosi The Daily Telegraph z 9 września 2007 roku: "To nie jest to, w co wierzymy". Posłowie Zapytany bezpośrednio o historię Xenu przez Teda Koppela w programie ABC Nightline, lider scjentologii David Miscavige powiedział, że wyrywa rzeczy wypowiedziane przez Hubbarda z kontekstu.  Jednak w 2006 roku w wywiadzie dla Rolling Stone, Mike Rinder, ówczesny dyrektor kościelnego Biura Spraw Specjalnych, powiedział: "To nie jest historia, to jest poziom audytu", zapytany o prawdziwość historii Xenu. 

W programie BBC Panorama, który został wyemitowany 14 maja 2007 roku, starszy scjentolog Tommy Davis przerwał rozmowę z celebrytami, gdy zapytano ją o Xenu, mówiąc: "Nikt z nas nie wie, o czym mówisz. To wariat. To dziwne. W marcu 2009 roku Davis udzielił wywiadu dziennikarzowi śledczemu Nathanowi Baca dla KESQ-TV i został ponownie zapytany o teksty OT III. Davis powiedział Bace: "Jestem zaznajomiony z tym materiałem" i nazwał go "poufnymi pismami Kościoła". W wywiadzie dla ABC News Nightline, 23 października 2009 roku, Davis zszedł z planu, gdy Martin Bashir zapytał go o Xenu. Powiedział Baszirowi: "Martin, nie zamierzam dyskutować o obrzydliwych wypaczeniach wierzeń scjentologicznych, które można teraz powszechnie znaleźć w Internecie i postawić w pozycji mówienia o rzeczach, mówienia o rzeczach, które są tak fundamentalnie obraźliwe dla scjentologów. ... Mówienie o nich jest pogwałceniem moich przekonań religijnych". Kiedy Bashir powtórzył pytanie o Xenu, Davis zdjął mikrofon i opuścił plan. 

W listopadzie 2009 roku przedstawiciel Kościoła Scjentologicznego w Nowej Zelandii, Mike Ferris, został zapytany w wywiadzie radiowym o Xenu. Prezenter radiowy zapytał: "Więc to, co mówisz, to to, że Xenu jest częścią religii, ale czymś, o czym nie chcesz rozmawiać". Ferris odpowiedział: "Jasne". Ferris przyznał, że Xenu "jest częścią ezoteryki scjentologii"


Przeciek historii

Pomimo wysiłków Kościoła Scjentologicznego, aby utrzymać tę historię w tajemnicy, szczegóły wyciekły na przestrzeni lat. Teoria Starego Testamentu III została po raz pierwszy ujawniona w książce Roberta Kaufmana z 1972 roku "Inside Scientology", w której Kaufman szczegółowo opisał swoje własne doświadczenia związane z Biblią Tysiąclecia III. Została ona później opisana w artykule w Clearwater Sun z 1981 roku, a większą publiczną sławę zyskała w 1985 roku w sprawie sądowej wytoczonej scjentologii przez Lawrence'a Wollersheima. Kościołowi nie udało się zapieczętować dokumentów i starał się, aby akta sprawy były przez cały czas sprawdzane przez czytelnika, ale historia została streszczona w Los Angeles Times i szczegółowo opisana w książce Williama Poundstone'a Bigger Secrets (1986) na podstawie informacji przedstawionych w sprawie Wollersheim. W 1987 r. ukazała się książka L. Rona Hubbarda Jr., L. Rona Hubbarda, Mesjasz czy szaleniec? cytowała pierwszą stronę Starego Testamentu III i streszczała resztę jego treści. 

Od tego czasu media wspominały o Xenu w relacjach o scjentologii lub jej celebrytach, takich jak Tom Cruise. W 1987 roku BBC wyemitowało reportaż zatytułowany "The Road to Total Freedom?", który zawierał zarys historii Starego Testamentu III w formie kreskówki. 

24 grudnia 1994 roku historia Xenu została po raz pierwszy opublikowana w Internecie w poście na grupie dyskusyjnej Usenet alt.religion.scientology, za pośrednictwem anonimowego remailera.   Doprowadziło to do internetowej bitwy między prawnikami Kościoła Scjentologicznego a jego przeciwnikami. Starsze wersje Starego Testamentu od I do VII zostały przywiezione jako eksponaty dołączone do deklaracji Stevena Fishmana z 9 kwietnia 1993 roku, jako część sprawy Church of Scientology International przeciwko Fishmanowi i Geertzowi. Tekst tej deklaracji i jej eksponatów, znanych pod wspólną nazwą Oświadczenie Rybaka, zostały zamieszczone na internetowej grupie dyskusyjnej alt.religion.scientology w sierpniu 1995 roku przez Arniego Lermę oraz w sieci World Wide Web przez Davida S. Touretzky'ego. Przez kilka lat było to przedmiotem wielkich kontrowersji i batalii prawnych. Miał miejsce nalot na dom Lermy (co doprowadziło do masowego odbicia lustrzanego dokumentów) i pozew przeciwko holenderskiej pisarce Karin Spaink – Kościół wniósł pozew o naruszenie praw autorskich za powielanie materiału źródłowego, a także twierdził, że przeredagowanie ujawniłoby tajemnicę handlową.

Próby utrzymania Xenu w tajemnicy przez Kościół Scjentologiczny były cytowane w orzeczeniach sądowych przeciwko niemu. We wrześniu 2003 r. holenderski sąd, w orzeczeniu w sprawie przeciwko Karin Spaink, stwierdził, że jednym z celów utrzymania OT II i OT III w tajemnicy było sprawowanie władzy nad członkami Kościoła Scjentologicznego i uniemożliwienie dyskusji na temat jego nauk i praktyk:

Pomimo swoich twierdzeń, że przedwczesne ujawnienie historii Starego Testamentu III było śmiertelne, L. Ron Hubbard napisał wersję scenariusza pod tytułem Revolt in the Stars w latach siedemdziesiątych. Ujawniło to, że Xenu był wspomagany przez istoty o imionach Chi ("Galaktyczny Minister Policji") i Chu ("Prezydent Wykonawczy Galaktycznego Międzyplanetarnego Banku"). Strony Nie został on oficjalnie opublikowany, chociaż o jego leczeniu krążyły po Hollywood na początku lat 80. Nieoficjalne kopie scenariusza krążą w Internecie. 

10 marca 2001 roku jeden z użytkowników opublikował tekst OT3 na stronie internetowej Slashdot. Właściciele witryny usunęli komentarz po tym, jak Kościół Scjentologiczny wydał zawiadomienie prawne na podstawie ustawy Digital Millennium Copyright Act. Krytycy Kościoła Scjentologicznego wykorzystali publiczne protesty do rozpowszechnienia tajemnicy Xenu.  Obejmowało to tworzenie stron internetowych z "xenu" w nazwie domeny i wyświetlanie nazwy Xenu na banerach i znakach protestacyjnych. 


W kulturze popularnej

Wersje historii Xenu pojawiały się zarówno w programach telewizyjnych, jak i produkcjach scenicznych. Satyryczny musical A Very Merry Unauthorized Children's Scientology Pageant, wystawiony po raz pierwszy w 2003 roku i nagrodzony Obie Award w 2004 roku, przedstawiał dzieci w kostiumach kosmitów opowiadających historię Xenu. 

Historia Xenu została również satyrycznie przedstawiona w listopadzie 2005 roku w jednym z odcinków animowanego serialu telewizyjnego South Park zatytułowanym "Trapped in the Closet". Nominowany do nagrody Emmy odcinek obracał się wokół Stana, który został wprowadzony w scjentologię, a wielu zaczęło wierzyć, że jest reinkarnacją L. Rona Hubbarda. Prezydent kościoła z pewnością siebie próbuje wyjaśnić historię Xenu, przedstawiając postać jako niejasno humanoidalnego kosmitę z mackami zamiast ramion, w sekwencji, która miała słowa "To jest to, w co scjentolodzy naprawdę wierzą" nałożone na ekran. 


Komentarz

W książce "Scientology" wydanej przez Oxford University Press, Mikael Rothstein zauważa: "O ile mi wiadomo, w publikacjach naukowych nie ukazała się żadna prawdziwa analiza scjentologicznego mitu Xenu. Najbardziej trzeźwym i pouczającym tekstem na temat mitu Xenu jest prawdopodobnie artykuł w Wikipedii (wersja angielska) i, nawet jeśli krótki, artykuł Andreasa Grünschlossa o scjentologii w Lewis (2000: 266–268).  Rozdział Rothstein umieszcza tekst Xenu L. Rona Hubbarda w kontekście mitu o stworzeniu w metodologii scjentologicznej i charakteryzuje go jako "jedną z ważniejszych narracji religijnych scjentologii, tekst, który najwyraźniej stanowi podstawową (czasami ukrytą) mitologię ruchu, mit Xenu, który jest w zasadzie opowieścią o pochodzeniu człowieka na Ziemi i kondycji ludzkiej". Rozdział Rothstein opisuje zjawisko w systemie wierzeń inspirowanym fantastyką naukową i zauważa, że "mit o Xenu, ... w formie antropogonii inspirowanej science fiction, wyjaśnia podstawowe twierdzenia scjentologów na temat kondycji ludzkiej". 

Andreas Grünschloß analizuje tekst Xenu w The Oxford Handbook of New Religious Movements, w kontekście dyskusji na temat religii UFO.  Określa on tekst jako "tajemną mitologię scjentologiczną (zawartą zwłaszcza w naukach Starego Testamentu III)".  Grünschloß zwraca uwagę, że L. Ron Hubbard "napisał również opowiadanie science fiction zatytułowane Revolt in the Stars, w którym przedstawia tę skądinąd tajemniczą opowieść o starożytnym władcy Xenu w formie zwykłej powieści science fiction". Grünschloß postuluje, że "ze względu na powiązania między kilkoma motywami w powieściach Hubbarda a konkretnymi naukami scjentologii, można postrzegać scjentologię jako jeden z rzadkich przypadków, w których science fiction (lub ogólnie literatura fantasy) jest związana z pomyślnym formowaniem się nowego ruchu duchowego". Porównując fuzję między tymi dwoma gatunkami: pisarstwem science fiction Hubbarda i scjentologicznym mitem o stworzeniu, Grünschloß pisze: "Chociaż powieści science fiction należą do innego gatunku niż inne 'techno-logiczne' ujawnienia Hubbarda, są one wysoko cenione przez uczestników, a dorobek literacki Hubbarda w tej dziedzinie (w tym najnowszy film, Battlefield Earth) jest również dobrze promowany przez organizację".  W książce "UFO Religions" pod redakcją Christophera Partridge'a, Grünschloß zauważa: "entuzjazm dla ufologii i fantastyki naukowej był kultywowany w fazie formowania się scjentologii. Rzeczywiście, nawet wysoce tajemnicza historia międzygalaktycznego władcy Xenu ... jest relacjonowana przez Hubbarda w stylu prostej powieści science fiction"

Kilku autorów zwróciło uwagę na strukturalne podobieństwa między historią Xenu a mitologią gnostycyzmu. James A. Herrick, pisząc o tekście Xenu w The Making of the New Spirituality: The Eclipse of the Western Religious Tradition, zauważa, że "gnostyckie skłonności Hubbarda są widoczne w jego opisie pochodzenia człowieka... U Hubbarda idee po raz pierwszy wyrażone w fantastyce naukowej płynnie przekształcają się w ogólnoświatową religię z powinowactwem do gnostycyzmu.  Zob. Mary Farrell Bednarowski, pisząc w America's Alternative Religions, podobnie stwierdza, że zarys mitologii Xenu "nie jest całkowicie obcy historykowi zaznajomionemu ze starożytnym gnostycyzmem", zauważając, że wiele innych tradycji religijnych ma zwyczaj rezerwowania pewnych tekstów dla wtajemniczonych wysokiego szczebla. Niemniej jednak, jak pisze, historia Xenu wzbudza podejrzenia opinii publicznej wobec scjentologii i dodaje paliwa do "twierdzeń, że system Hubbarda jest produktem jego kreatywności jako pisarza science fiction, a nie teologa". 

Autorzy Michael McDowell i Nathan Robert Brown omawiają błędne przekonania na temat tekstu Xenu w swojej książce World Religions at Your Fingertips (Religie świata na wyciągnięcie ręki) i zauważają: "Prawdopodobnie najbardziej kontrowersyjna, niezrozumiana i często błędnie przedstawiana część religii scjentologicznej ma związek z mitem scjentologicznym powszechnie określanym jako Legenda Xenu. Chociaż ta historia została bez wątpienia udowodniona, że jest częścią religii (pomimo faktu, że przedstawiciele kościoła często zaprzeczają jej istnieniu), prawdziwa rola tej historii w scjentologii jest często błędnie przedstawiana przez jej krytyków jako dowód na to, że "wierzą w obce pasożyty". Chociaż ta historia może wydawać się rzeczywiście dziwna, tak po prostu nie jest". Autorzy piszą, że "Historia ta ma być w rzeczywistości roboczym mitem, ilustrującym przekonanie scjentologów, że ludzie byli kiedyś istotami duchowymi, istniejącymi na nieskończonych poziomach międzygalaktycznych i międzywymiarowych rzeczywistości. W pewnym momencie istoty, którymi kiedyś byliśmy, zostały uwięzione w fizycznej rzeczywistości (w której pozostajemy do dziś). To ma być podstawowe przesłanie historii Xenu, a nie to, że ludzie są "opętani przez kosmitów".   McDowell i Brown konkludują, że te błędne przekonania na temat tekstu Xenu miały negatywny wpływ: "Takie ostre stwierdzenia są powodem, dla którego wielu scjentologów zaczyna się teraz namiętnie obrażać na samo wspomnienie o Xenu przez osoby niebędące członkami". 

Prawnik zajmujący się wolnością słowa, Mike Godwin, analizuje działania organizacji scjentologicznej mające na celu ochronę i utrzymanie w tajemnicy tekstu Xenu, w ramach dyskusji w swojej książce Cyber Rights na temat stosowania prawa o tajemnicy handlowej w Internecie. Godwin wyjaśnia, że "prawo dotyczące tajemnicy handlowej chroni same informacje, a nie tylko ich konkretny wyraz. Prawo o tajemnicy handlowej, w przeciwieństwie do praw autorskich, może bezpośrednio chronić idee i fakty. Zadaje pytanie: "Ale czy ten materiał naprawdę kwalifikuje się jako 'tajemnica handlowa'? Wśród materiałów, które kościół stara się stłumić, jest coś, co można nazwać "mitem genezy scjentologii": opowieść o galaktycznym despota o imieniu Xenu, który 75 milionów lat temu postanowił zabić grupę ludzi, przykuwając ich łańcuchami do wulkanów i zrzucając na nich bomby atomowe. Godwin: "Czy 'kościół' ma zwykle 'konkurentów' w sensie tajemnicy handlowej? Jeśli katolicy poznali wszystkie fakty na temat Xenu, czy to oznacza, że zdobędą większy udział w rynku? Komentuje zdolność organizacji scjentologicznej do wykorzystywania takich praw w celu ukrycia swoich tajnych tekstów: "Wydaje się prawdopodobne, biorąc pod uwagę to, co wiemy teraz o tej sprawie, że nawet połączenie praw autorskich i prawa o tajemnicy handlowej nie osiągnęłoby tego, co kościół chciałby osiągnąć: całkowitego stłumienia jakiegokolwiek rozpowszechniania dokumentów lub doktryn kościelnych".  Zob. Autor konkluduje: "Ale fakt, że kościół był mało prawdopodobny, aby odniósł jakiekolwiek pełne zwycięstwa prawne w swoich sprawach, nie oznaczał, że nie będą wszczynać postępowań sądowych. Nie ulega wątpliwości, że sama groźba pozwu sądowego lub koszty faktycznego procesu sądowego mogą osiągnąć to, czego same teorie prawne nie osiągają: skutecznie uciszyć wielu krytyków Kościoła.



Źródło:

https://en.wikipedia.org/wiki/Xenu

Komentarze

Popularne posty