Święta sezonowe, zwane gahambar (co oznacza „właściwy sezon”), odbywają się sześć razy w roku. Ze względu na specyfikę wariantów zoroastryjskiego kalendarza Szahenszahi i Kadmi, w tych wariantach święta sezonowe obchodzone są w rzeczywistości z wielomiesięcznym wyprzedzeniem i dlatego mówi się, że odzwierciedlają sześć „pierwotnych dzieł” Ahura Mazdy , znanych również jako Amesza Spenta . Każde z tych świąt obchodzone jest przez pięć dni. Sześć tych wiąt to:
Maidjozarem Gahambar („święto w środku wiosny”), 30 kwietnia - 4 maja
Maidjoszahem Gahambar („święto w środku lata”), 29 czerwca - 3 lipca
Paitiszahem Gahambar (święto „zbioru żniw”), 12–16 września
Ajathrem Gahambar („sprowadzenie stad do domu”), 12–16 października
Maidjarem Gahambar („święto w środku roku” / zimowe), 31 grudnia - 4 stycznia
Hamaspathmaidyem Gahambar (święto „wszystkich dusz”, dosłownie „przyjście całej grupy”), 16–20 marc
Jaszan w Nowruz – święto Nowego Roku, równonoc wiosenna.
obchodzony 20-21 marca
Jaszan / Parab Jaszan /jashn / jashan i parab to święta, w których nazwy miesiąca i dnia pokrywają się.
Dwa, Tirgan i Mehergan, to szczególnie popularne w całej społeczności uroczystości upamiętniające kwartał i pół roku.
- Farvardingan Jaszan w Farvardingan lub Froodog, 8 kwietnia, dzień pamięci o frawaszi i duszach zmarłych.
Zobacz także dni Farvardigan, dziesięć dni przed Nowruzem, które są również dniami pamięci
- Ardibehesztgan Jaszan w Ardibehesztgan, Święto odbywające się 22 kwietnia, świętuje dobry porządek, czystość, czystość i prawdę.
- Khordadgan Jaszan w Khordadgan, Święto odbywające się 25 maja, celebruje wodę jako element stworzenia: rzekę, jezioro, morze i ocean oraz inne wody.
Khordad to nowoczesna forma całości i doskonałości Avestan Amesha Spenta Haurvatat
- Tyrgan Jaszan w Tirgan, 1 lipca, dziesięciodniowe święto ćwierćroczne, upamiętniające rozstrzygnięcie sporu granicznego między Iranem a Turanem za panowania ich królów, odpowiednio Manuszczira i Afrasiaba. Tir Yaszt 6 lub 8.6 Avesty w skrócie odnosi się do Erekhszy (arashz we współczesnym perskim), największego łucznika wśród Aryjczyków, który wystrzelił strzałę z góry Khshaotha do góry Khvanvant. Środkowoperskie teksty zoroastryjskie Pahlavi rozwijają tę legendę.
Autorzy postarabscy dalej rozwinęli legendę (opowiadaną różnie przez al-Biruniego, al-Tabari, Ebn al-Atir, Gardizi, Gorar, Mojmal, Maqdesi, Gorgani, Talebi i Balami). Według jednej z wersji współczesnej legendy, po epickiej bitwie dwaj królowie Manuchehr i Afrasiab zgodzili się, że granicę między ich królestwami wytyczy miejsce, w którym strzała (tir) wystrzeliła ze szczytu góry (według góry Damavand). do Balami, ale w różnych innych miejscach w innych tekstach) wylądował. Według Biruni anioł Esfandarmad (Spenta Aramaiti) polecił Manuszczirowi przygotować specjalny łuk i strzały, których drewno, pióro i żelazny grot strzały (por. Gorar s. 183) zostały wzięte z wyznaczonego lasu, orła. Następnie Manuszczir wyznaczył pahlavana Arasz-e Kamangira (lub Kamaangira. Również Arasz-e Sewatira) na łucznika do tego zadania. Arasz wspiął się na wyżyny, rozebrał się do naga i oznajmił, że w tym czynie poświęci swoje życie (por. Biruni), zwrócony był na północ, a następnie wkładając w ten wysiłek swoje siły życiowe, wystrzelił swoją strzałę. Strzała wystrzelona przez Arasza o świcie w dniu Tir w miesiącu Tir wzniosła się wysoko w niebo, leciała do południa i wylądowała uderzając w drzewo orzechowe (por. Biruni) w pobliżu Jihun (pisane również jako Gihon, Jayhun, Gaihoon) Rzeka, która wówczas stała się granicą. Jihun utożsamiany jest z Amu Daryą lub Oxusem , granicą pomiędzy Starożytnym Airanem i Sugdem.
Inna wersja legendy głosi, że Iran był przez osiem lat okupowany przez Afrasiaba Groźnego i przez ten czas w całym królestwie nie padał deszcz. Afrasiab skonsultował się z astrologami, a Zu Tahmasp odpowiedział, że okupując Iran, Afrasiab złamał przymierze zawarte przez króla Feridoonakiedy podzielił pierwsze i rozległe imperium irańskie pomiędzy swoich trzech synów, aby każdy mógł rządzić autonomicznie i w pokoju. Turanem został przydzielony do rządów przez swojego najstarszego syna Tura, a Iranem przez swojego syna Iraja. Ponieważ Afrasiab zgrzeszył, nie padało, dopóki Afrasiab nie opuści Iranu i nie wycofa się za granicę, która ma zostać ustanowiona w miejscu lądowania strzały wystrzelonej przez Tahmaspa. Afrasiab zgodził się i w dniu Tir w miesiącu Tir Zu Tahmasp z imieniem Boga na ustach szukał boskiej opatrzności i wypuścił swoją strzałę. Następnie Afrasiab zebrał swoje wojska i wycofał się z ziemi Iranu. W dniu Govanda, dziewięć dni po dniu Tir, otworzyło się niebo i nawodniono spieczoną ziemię, a rzeki zaczęły płynąć. Radość była wielka, a ludzie kąpali się w rzekach i wybiegali w deszcz, ochlapując się nawzajem wodą, co czynią do dziś. Odtąd w Iranie co roku z wielką radością obchodzono święto przez dziesięć dni od dnia Tir do dnia Govand w miesiącu Tir. Dastur wiary pisali modlitwę, Nirang, na pasku materiału i zawiązywali ją wokół nadgarstków wiernych, które następnie usuwali i wrzucali do jezior i mórz w dzień Govand, modląc się, aby wszelkie nieszczęścia również się skończyły. utopiony przez wody.
Tir to także współczesna nazwa gwiazdy Tisztar lub Syriusz, najjaśniejszej gwiazdy na niebie. Dzień przed Tirganem sprzątane są domy, a w dzień Tirgan, podobnie jak w przypadku Nowruz, ludzie noszą nowe ubrania i zawiązują na nadgarstkach tęczowe jedwabne nici lub opaski. Od lat pięćdziesiątych XX wieku Irańczycy wykorzystują tę legendę do ugruntowania swoich historycznych korzeni i wyrażenia pragnienia uwolnienia się od nieirańskiej tyranii.
-Amordadgan Jaszan w Amordadgan, Święto 25 lipca, upamiętniający stworzenie roślin i warzyw.
- Shahrivargan Jaszan w Szahrivargan, Święto21 sierpnia, upamiętniający stworzenie nieba i minerałów.
- Mehergan Jaszan Mehergan, Święto 2 października, półroczne święto obchodzone Jazatowi Mitrze i wszystkim mitraicznym cechom: przyjaźni, słowu oznaczającemu więź, lojalności i życzliwości.
- Abangan Jaszan w Abangan, Święto 26 października, upamiętniające stworzenie wody i obserwowane poprzez odmawianie modlitwy Abzoor nad rzekami, strumieniami, morzami i oceanami.
- Azargan Jaszan w Azargan, Święto 24 listopada, upamiętniające stworzenie ognia.
- Daegan Jaszan w Daegan, Święto 16 grudnia, trwające trzy kwartały święto ku czci Boga jako stwórcy, Dadvah.
- Bahmangan Jashne (Festiwal) w Bahmangan, 16 stycznia, poświęcony Amesha Spenta Vohu Mano, wysokiemu umysłowi, i świętuje stworzenie zwierząt.
- Esfandgana Jashne (Festiwal) w Esfandgan, 18 lutego, świętuje, poświęcony Amesha Spenta Armaiti i świętuje stworzenie ziemi.
Yalda Jashne (Święto) Yalda , święto trwające trzy czwarte roku, wyznacza przesilenie zimowe (początek słonecznej zimy) i najdłuższą noc (Shab-e Yalda) w roku. Yalda świętuje także pokonanie sił ciemności dowodzonych przez Ahrimana festiwalem świateł, podczas którego przez całą noc palą się pochodnie. Święto świateł upamiętniało także wigilię wydłużenia dnia i narodziny Mitry . Mówi się (por. Farsinet i Pars Times ), że w noc Yalda starożytni Aryjczycy gromadzili się w jaskiniach wzdłuż gór Airyana Vaeja, jako „yar-e ghar” (przyjaciele jaskini), aby świadczyć o wschodzącym słońcu o świcie następnego ranka, początek havan gah . Yalda symbolizuje wrodzoną dwoistość zimy. Święto to nazywane jest także Shab-e Chelleh lub Cheleh , co według obecnego irańskiego kalendarza narodowego oznacza noc czterdziestego dnia przed Jashne Sadeh.
Sadeh [Zobacz także Sadeh na naszej stronie o Ogniu .] Jashne (Festiwal) Sadeh (także Sadé lub Sada) lub sto dni świętuje odkrycie, jak rozpalać ogień przez legendarnego króla Hushanga . Irańczycy na ogół świętują Sadeh 10 dnia miesiąca Bahman, tj. 30 stycznia , 50 dni (czyli sto dni i nocy) przed Nowruz, 21 marca. (Sadeh jest omawiany dalej na stronie w ogniu .) W tym dniu grupy społeczne zacznijcie się gromadzić na godzinę przed zachodem słońca, najlepiej w miejscu w pobliżu strumienia, aby rozpocząć uroczystości. Po zachodzie słońca rozpalane są ogniska na świeżym powietrzu w akcie sprzeciwu wobec zimna i ciemności zimy, a także siłom zła dowodzonym przez Ahrimana. Ceremonia ognia przypomina Jashne Azar / Adar, poprzedzoną recytacją modlitw Afringan-e Do Dahman o błogosławieństwo dla wspólnoty, a także Atash Niyayesh (litania do ognia). Po rytuałach odbywa się wielka uczta, która w czasach sasańskich obejmowała podanie wina.
- Sadeh-Yazdi Jashan-e Sadeh / Hiromba , Tradycyjny Yazdi: 100 (smutnych) dni, przed Nowruz. Jednak tradycyjni Jazdi używają (starożytnego) kalendarza Qadimi , który nie koryguje, tak jak powinien, roku przestępnego. W rezultacie święto obchodzone jest obecnie w kwietniu. W tabeli powyżej odnotowujemy poprawioną datę.
- Sadeh-Kermani Jashan-e Sadeh / Hiromba , Tradycyjny Kermani: 100 (smutnych) dni po Ayathrem gahambar . Podobnie jak w przypadku Zoroastrian Yazdi, tradycyjni Kermanowie używają (starożytnego) kalendarza Qadimi , który nie koryguje, tak jak powinien, roku przestępnego. W tabeli powyżej odnotowujemy poprawioną datę.
Rapithwana Rapithwan rozpoczyna się 21 marca i kończy 16 października (siedem miesięcy, podczas których wody gruntowe były chłodniejsze niż powierzchnia w Airyana Vaeja , ojczyźnie Aryjczyków).
Khordad Sal Khordad Sal – Święto narodzin Zaratusztry. Dzień ten świętuje również lub upamiętnia narodziny króla Hushanga Piszdada, klęskę króla Tahmurasa nad Ahrimanem i diwami, podział królestwa króla Feridoona pomiędzy jego synów oraz klęskę Afrasiaba przez króla Kai Khusrau.
Zarthosht-Diso Rocznica śmierci Zaratusztry (Zarthosht-no-Diso)
Farvardigan Dni Farvardigan / Muktad - dziesięć dni przed Nowruz poświęconych pamięci o fravashi i duszach zmarłych. Zobacz także Jashne Farvardingan
Gahanbary: Gahanbars / Gahambars ( patrz poniżej ). Dni związane z rolnictwem i ogólnospołeczną dystrybucją żywności:
- Maidyozarem Maidyozarem (środek wiosny) 30 kwietnia – 4 maja. Dni wyznaczające czas, w którym bydło rodzi młode i daje mleko. Rolnicy kontrolują także uprawy zasiane późną zimą lub wczesną wiosną i ustalają terminy zbiorów. Zbiór roślin ozimych.
- Majdioszem Maidyoshem (środek lata) 29 czerwca – 3 lipca. Dni wyznaczające sezon żniw w środku lata i siewu roślin letnich.
- Paitiszem Paitiszem (czas żniw) 12-16 września Dni wyznaczające sezon żniw letnich plonów.
- Ayathrem Ayathrem (czas wypasu) 12-16 października. Oznaczanie końca miesięcy Rapithwan i konieczność przygotowania się na nadejście zimnych miesięcy: czas wypasu bydła z pastwisk, krycia bydła i zakończenia corocznych karawan handlowych.
- Maidyarem Maidyarem (połowa roku) 31 grudnia – 4 stycznia. Czas rozpocząć przygotowania do przyszłorocznego sezonu rolniczego.
-Hamaspathmaidyem Hamaspathmaidyem (pośrodku ścieżki wszystkich) 16-20 marca. Dni, które wyznaczają koniec wiosennych porządków i pamięć o duszach zmarłych.
Źródło:
https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=pfbid05ZUoSR7sMQWdjbw1z242kfVYemuVouZM8R5Qxa4dfPyL6ZmEkuugAmpgxEcYj9HUl&id=100077434633790&__cft__[0]=AZU70fnJxeibIHN2ZixcJOOcQelQXA4vpdZOL_UyemyVInzQ_JPAFwWe1VIoW2-Gzdw3Is-dxby6FstGo8CCXS1PWPRq3UaUq3e7zr877HBNEsmyN-0nX3uRzUkklcZx4njQzxgwjga29dJ9ZZA1jbZBbZuVpjLce5aJBAbzOzQxcO4m-buceytI9BGZ-qlDO04Vvt1i1WLZ67Xsb8Tcy6jZ&__tn__=%2CO%2CP-R
Komentarze
Prześlij komentarz