42 zaprzeczenia bogini Maat

42 zaprzeczenia bogini Maat (zwane też spowiedzią negatywną) pochodzą z kultu egipskiej bogini Maat znanego już za pierwszej dynastii. Należały one do Księgi umarłych składanej w grobie. Wcześniejsze wersje pochodzą z Tekstów Piramid. Poniższa wersja pochodzi z księgi zmarłych zmarłego skryby Ani (tzw. Papirusu Ani) z XIX dynastii Nowego Państwa (lata 1240-te p.n.e.) . Czterdziestu dwu przykazaniom odpowiadają czterdzieści dwa bóstwa z Ra na czele (siedzące postacie widoczne na grafice to od prawej: Re, Atum, Szu, Tefnut, Geb, Nut, Neftys i Isis, Horus, Hathor, Sia i Hu). Papirus ten zawiera ponadto hymny pochwalne. Został on przedstawiony i przetłumaczony na początku XX w. przez E. A. Wallisa Budge. Wcześniejsze wersje spowiedzi negatywnej są rozważane jako inspiracja (lub pierwowzór) dla Dekalogu Izraelitów.  


Nie grzeszyłem.
Nie popełniałem rozboju przemocą.
Nie kradłem.
Nie zabiłem mężczyzny ani kobiety.
Nie kradłem ziarna.
Nie podbierałem darów ofiarnych.
Nie przywłaszczałem sobie własności bogów.
Nie wypowiadałem kłamstw.
Nie wynosiłem jedzenia.
Nie wypowiadałem przekleństw.
Nie cudzołożyłem.
Nie kładłem się z mężczyzną.
Nie doprowadzałem nikogo do płaczu.
Nie „jadłem serca” (tzn. Nie smuciłem się na darmo, nie byłem bez skruchy).
Nie atakowałem żadnego człowieka.
Nie jestem człowiekiem podstępnym (tj.oszustem).
Nie kradłem uprawianej ziemi.
Nie podsłuchiwałem (tj. Nie byłem szpiegiem).
Nie obmawiałem [nikogo].
Nie nosiłem złości bez sprawiedliwej przyczyny.
Nie zdeprawowałem żony żadnego człowieka.
Nie bezcześciłem siebie samego.
Nikogo nie terroryzowałem.
Nie łamałem [prawa].
Nie byłem gniewny.
Nie zamykałem uszu na słowa prawdy.
Nie bluźniłem.
Nie jestem człowiekiem przemocy.
Nie jestem prowokatorem, człowiekiem konfliktowym ani wprowadzającym zamieszanie.
Nie działałem (nie sądziłem) z nadmiernym pośpiechem.
Nie byłem zarozumiały.
Nie powielałem swoich słów w mowie.
Nie czyniłem nikomu zła ani krzywdy.
Nie czyniłem zaklęć przeciwko faraonowi (Nie bluźniłem faraonowi).
Nigdy nie zatrzymywałem wody (tj. Nie tamowałem kanałów irygacyjnych).
Nie podnosiłem głosu (mówiąc arogancko lub w złości).
Nie złorzeczyłem (nie bluźniłem) bogu.
Nie działałem w arogancji.
Nie kradłem chleba bogom.
Nie wynosiłem ciasta khenfu z dusz umarłych.
Nie odbierałem chleba dziecku ani nie traktowałem z pogardą bóstwa mojego miasta.
Nie zabijałem cieląt należnych bogu.





Maat – w mitologii egipskiej bogini praw porządku, harmonii i sprawiedliwości we wszechświecie i społeczeństwie, małżonka Thota. Przedstawiano ją w ludzkiej postaci ze strusim piórem na głowie. Jej wizerunek nosili egipscy urzędnicy sprawujący sądy.


42 deklaracji wziętych z przekładu Sharon LaBorde
Bartosz Deputat
Deklaracja niewinności
1.O Daleko-Kroczący ,który przybywasz z Iunu. Nie uczyniłem zła.
2. O Podtrzymywaczu-Ognia ,który przybywasz z Kher-Aha. Nie rabowałem.
3. O Tehuti ,który przybywasz z Khemenu. Nie byłem chciwy.
4. O Pożeraczu Cieni, który przybywasz z pieczary. Nie kradłem.
5. O Ognisto-Twarzy ,który przybywasz z Rosetjau. Nie zabiłem nikogo.
6. O Bliźniacze Lwy ,które przybywacie z nieba. Nie marnowałem ofiar w postaci jedzenia.
7. O Płomienno-Oki ,który przybywasz z Khem. Nie byłem skorumpowany.
8. O Ognisty ,który przybywasz wstecz. Nie kradłem ofiar dla bogów.
9. O Łamaczu Kości ,który przybywasz z Henen-su. Nie opowiadałem kłamstw.
10. O Strzelający Ogniem, który przybywasz z Hat-Ka-Ptah. Nie zabrałem nikomu jedzenia.
11. O Mieszkańcu Pieczary ,który przybywasz z Amentet. Nie zraniłem nikogo.
12. O Sobek ,który przybywasz z Ta-She. Nie wkroczyłem bezprawnie na żaden teren prywatny.
13. O Krwiopijco ,który przybywasz z rzeźni. Nie zabiłem żadnej świętej krowy.
14. O Pożeraczu-Wnętrzności ,który przybywasz z Domu Trzydziestu. Nie składałem fałszywego świadectwa podczas rozprawy sądowej.
15. O Panie Ma’at ,który przybywasz z Ma’aty. Nie ukradłem niczyjej racji pożywienia.
16. O Podróżniku ,który przybywasz z Bubastis. Nie podsłuchiwałem.
17. O Bladolicy ,który przybywasz z Iunu. Nie plotkowałem.
18. O Podwójnie-Zły ,który przybywasz z Andjety. Nie sądziłem się z błahych powodów.
19. O Wa’memty ,który przybywasz z ziem egzekucyjnych. Nie cudzołożyłem.
20. O Egzaminatorze ,który przybywasz z domostwa Mina. Nie byłem rozpustny.
21. O Naczelniku Szlachetnych ,który przybywasz z Imu. Nie prześladowałem nikogo.
22. O Burzycielu ,który przybywasz z Khasu. Nie byłem dla nikogo intruzem.
23. O Zakłucaczu ,który przybywasz z Weryt. Nie byłem porywczy.
24. O Dziecię ,które przybywasz z Iunu. Nie zasłaniałem uszu na słowa prawdy.
25. O Jasnowidzu ,który przybywasz z Wenes. Nie byłem kłótliwy.
26. O Ty z Bastet ,który przybywasz z Świątyni. Nie doprowadziłem nikogo do płaczu.
27. O Twarzo-Wsteczny ,który przybywasz z Pit. Nie molestowałem dzieci.
28. O Ognio-Stopy ,który przybywasz z mroku. Nie byłem nieszczery.
29. O Mroczny ,który przybywasz z ciemności. Nie byłem oszczercą.
30. O Darczyńco ,który przybywasz z Sau. Nie stosowałem przemocy.
31. O Panie Twarzy ,który przybywasz z Nedjefet. Nie byłem niecierpliwy.
32. O Oskarżycielu ,który przybywasz z Tjunet. Nie grzeszyłem przeciwko żadnemu bogu.
33. O Rogaty ,który przybywasz z Zauty. Nie byłem wielomówny.
34. O Nefertum ,który przybywasz z Hat-Ka-Ptah. Nie byłem obojętny na zło.
35. O Wieczny ,który przybywasz z Djedu. Nie używałem magii by zaszkodzić ojczyźnie.
36. O Czyniący ,który przybywasz z Tjebu. Nie zanieczyszczałem wód.
37. O Wodniku, który przybywasz z Nun. Nie podnosiłem głosu.
38. O Dowódco Ludzkości ,który przybywasz z Jego ołtarza. Nie używałem magii przeciwko bogom.
39. O Dobroczyńco ,który przybywasz z Gem. Nie byłem arogancki.
40. O Neheb-Kau ,który przybywasz z miasta. Nie byłem egoistą.
41. O Wysoko-Głowy ,który przybywasz z pieczary. Nie wzbogacałem się kosztem innych.
42. O Łowco Węży ,który przybywasz z Cichego Miejsca. Nie bluźniłem przeciwko bogom mego miasta.


Źródła:
https://bit.ly/37j2mCU
https://bit.ly/3f4xnhg
https://pl.wikipedia.org/wiki/42_zaprzeczenia_bogini_Maat

Komentarze