"Katechizm zaratusztriański"

Z KSIĘGI RAD ZARATUSZTRY - „Pand-nāmag ī Zarduxšt”

Ok. VIII w. n.e.

/”KATECHIZM ZARATUSZTRIAŃSKI”/

Nie powinniśmy mieć wątpliwości co do rzeczy następujących:

Pochodzę z Niebios, nie zawsze byłem na ziemi.

Jestem stworzeniem, a nie czymś co istniało zawsze. 

Należę do Ahura Mazdy, a nie do Angra Majniu; do istot niebiańskich (jazatów) a nie do demonów; do Dobra a nie do Zła.

Jestem człowiekiem a nie demonem; jestem stworzeniem Ahura Mazdy a nie Angra Majniu. 

Moją Matką jest Spenta Armaiti [Ziemia], a moim Ojcem jest Ahura Mazda. 

Do moich obowiązków należy myślenie o Ahurze, że jest, zawsze był i zawsze będzie; że jest On nieśmiertelnym Władcą, nie ma granic, jest Czysty, podczas gdy Angra Majniu takim nie jest i zostanie unicestwiony.

Mam uznawać się za istotę, która należy do Ahura Mazdy i Amesza Spentów, i mam oddzielić się od demonów i ich uwagi.

Na ziemi, przede wszystkim mam związać się z Den – Religią swoim wysławianiem, wykonywaniem aktów religijnych i ofiar zgodnie z nią; i nie odwrócić się od niej, lecz wierzyć swym umysłem w Dobrą Religię czczącą Mazdę (Mazdajasna). 

Mam odróżnić dla siebie to, co jest dobre od tego, co jest złe; czynienie dobra od czynienia zła; światłość od ciemności; oraz tego, kto wykonuje akty czci wobec Ahura Mazdy od tego, kto składa ofiary demonom. 

Po drugie, mam wziąć sobie żonę, i dbać o swoje potomstwo na ziemi pilnie i stale. 

Po trzecie, mam uprawiać ziemię. Po czwarte, mam dbać o bydło zgodnie z zasadami.

Po piąte, mam chodzić do szkoły trzecią część dnia i nocy, by korzystać z mądrości ludzi prawych; uprawiać ziemię trzecią część dnia i nocy; jeść, zażywać życia oraz odpoczywać trzecią część dnia i nocy. 

Nie powinienem mieć wątpliwości, że dobre uczynki są dla mnie dobre, a złe są dla mnie złe; że moim Przyjacielem jest Ahura Mazda a moim wrogiem Angra Majniu; a także iż jedna tylko jest ścieżka Religii (den):

To ścieżka dobrej myśli, dobrego słowa i dobrego działania; Raj jest światłem i czystością, bezgranicznością Stwórcy – Ahura Mazdy, który zawsze był i zawsze będzie.

Inna ścieżka to ścieżka złej myśli, słowa i uczynku. To ciemność, ograniczenie, wszelkie zło i zniszczenie, oraz zło nikczemnika – Złego Ducha, który kiedyś nie był obecny w Stworzeniu, i który kiedyś w przyszłości nie będzie obecny w Stworzeniu, lecz ostatecznie zostanie unicestwiony.

Nie powinienem również mieć wątpliwości, że Początki są dwa: Stwórca i Niszczyciel. 

Stwórcą jest Ahura Mazda, z którego wypływa wszelka dobroć i Dobro oraz wszelkie światło.

Niszczycielem jest nikczemny Duch Zła, który cały jest złem i pełen jest śmierci i oszustwa.

Nie powinienem mieć wątpliwości, że każda osoba poza Saoszjantem (Zbawcą) i siedmioma Kajami jest śmiertelna; że dusza wyjdzie z ciała, a ciało zostanie zniszczone; że rozliczenie nastąpi o trzecim świcie; że nastąpi Zmartwychwstanie i otrzymamy Ciało Ostateczne; że każdy musi przejść przez Most Czinwad [most sądu]; i że przyjdzie Zbawca i spowoduje Zmartwychwstanie i powstanie Ciała Ostatecznego. 

Zaratusztra otrzymał Dobrą Religię tych, którzy oddają cześć Ahurze.

Jest rzeczą jasną, że spośród myśli, słów i uczynków, najbardziej liczą się uczynki, gdyż myśl nieoparta na niczym konkretnym jest nieuchwytna, podczas gdy czyn jest namacalny. 

Powinienem okazywać wdzięczność, gdyż poprzez nią oddalamy swe dusze od piekła. 

Powinienem także chodzić do szkoły i poznawać komentarze i wyjaśnienia do Awesty.

Rodzice powinni nauczyć swoje dziecko wszystkich tych dobrych uczynków zanim ukończy lat piętnaście. Jeśli tak czynią, to wszystkie dobre uczynki dziecka spływają również na rodziców, ale jeśli tak nie czynią, to jak dziecko dorośnie i popełni jakiś grzech to obciąża on rodziców. 

Bądźcie pilni w zdobywaniu wykształcenia, gdyż wykształcenie jest nasieniem wiedzy a jego owocem jest mądrość, która rządzi wszystkimi rzeczami w obu światach [boskim i ludzkim].

Mówi się, że nauka jest ozdobą w czasach obfitości, obroną w czasach trudnych, oraz pomocną dłonią w nieszczęściu, a także zajęciem w czasach niedostatku.

Dobrze wiadomo, że trzy razy dziennie Słońce [Boski Ogień] wydaje to oto polecenie rodzajowi ludzkiemu. O świcie powiada: „Ahura Mazda mówi wam wszystkim: ‘Bądźcie pilni w wykonywaniu swoich prac życiowych i aktów religijnych, bym mógł tworzyć Życie w świecie pomiędzy wami!”’

W południe zaś powiada: „Bądźcie pilni w tym, by wziąć sobie żonę, spłodzić dzieci, i w wykonywaniu innych waszych obowiązków, gdyż Zły Duch i jego pomocnicy nie opuszczą tego stworzenia aż przybierze ono Ciało Ostateczne”.

Wieczorem zaś oznajmia: „Wyznajcie grzechy, które popełniliście, bym je wam [ja, Ahura Mazda] wybaczył.

[Tekst polski CYRUS, na podstawie przekładu angielskiego P.O. SKJAERVO - / Skjaervo 2011/]

Obrazek poniżej to tylko ilustracja.





Zespół dusz, które posiada człowiek w tym dwie najważniejsze: Frawaszi = Przeddusza (z zarazem geniusz opiekuńczy) i Daena odzielająca się od frawaszi dla bytu ziemskiego, jednoczą się po śmierci i zachowują całą pamięć i osobowość człowieka. Każdy byt jest bezcenny przez swoją odmienność, indywidualne ja powołane do życia i nie ma mowy o jakimkolwiek rozmyciu, czy rozpuszczeniu się JA w bogi czy w jakikolwiek inny sposób. Między innymi dlatego medytacja zaratusztriańska ma na celu integrację osobowości o ego. A Ahura Mazda jest jak mówi o sobie w Bundahiszn, Ojcem, a nawet Matką wszelkiego stworzenia. Co nie znaczy, że wyobrażamy go sobie jako pana z brodą.


https://www.facebook.com/Zaratusztrianie/posts/4021089224594578

Komentarze