Fasli - kalendarz zaratusztriański

KALENDARZ ZARATUSZTRIAŃSKI „FASLI”

(LISTOPAD – LUTY 2020-2021) nałożony na gregoriański

daty kalendarza gregoriańskiego są w górnym lewym rogu, a zaratusztriańskiego w prawym dolnym.

Miesiąc zaratusztriański ma 30 dni, dodatkowe 5 dni, które nie są miesiącem dodwane są przed świętem Nowruz (Nowy rok) dni poświęcone Ahura mażdzie są odpowiednikiem niedzieli i przypadają na 1, 8, 15 i 23 dzień każdego miesiąca zaratusztriańskiego. To, co można z grubsza nazwać tygodniami, to podziały dni 1–7, 8–14, 15–22 i 23–30 każdego miesiąca - dwa tygodnie po siedem dni, po których następują dwa tygodnie po osiem. Dni Gatha pod koniec roku nie należą do żadnego takiego tygodnia.

Każdy dzień miesiąca jest dedykowany innemu bytowi lub świętemu pojęciu:

1. Dadvah Ahura Mazda, 2. Vohu Manah, 3. Asha Vahisha, 4. Khashathra Vairya, 5. Spenta Armaiti, 6. Haurvatat, 7. Ameretat

8. Dadvah Ahura Mazdā, 9. Ātar, 10. Āpō, 11. Hvar,

12. Māh, 13. Tištrya, 14. Geuš Urvan

15. Dadvah Ahura Mazdā, 16. Mithra, 17. Sraoša, 18. Rašnu, 19. Fravašayō, 20. Verethragna, 21. Rāman, 22. Vāta

23. Dadvah Ahura Mazda, 24. Daena, 25. Ashi,

26. Arstat, 27. Asman, 28. Zam , 29. Manthra Spenta, 30. Anaghra Raocha.


Dni od 2 do 7 są poświęcone Amesha Spentas , sześciu „boskim iskrom ”, przez które dokonało się całe późniejsze stworzenie, i które - we współczesnym zaratusztrianizmie - są archaniołami.

Dni od 9 do 13 są poświęcone pięciu yazatom z litanii ( Niyayeshes ): Ogień ( Atar ), Woda ( Apo ), Słońce ( Hvar ), Księżyc ( Mah ), gwiazda Syriusz ( Tištrya ), która tutaj być może reprezentuje firmament w swoim całość. Dzień 14 jest poświęcony duszy Wołu ( Geush Urvan ), związanej z całym stworzeniem zwierząt i reprezentującej je.

Dzień 16, poprzedzający drugą połowę dni miesiąca, poświęcony jest boskości przysięgi Mitrze (podobnie jak Apam Napat z triady Ahuric ). Za nim idą najbliżsi mu, Sraoša i Rašnu , podobnie jak sędziowie duszy; których przedstawiciele, Fravashi , są następni. Verethragna , Rāman, Vāta to odpowiednio hipostazy zwycięstwa, tchnienie życia i (inna) boskość wiatru i „przestrzeni”.

Ostatnią grupę stanowią bardziej abstrakcyjne emanacje: Religia ( Daena ), zapłata ( Ashi ) i Sprawiedliwość ( Arshtat ); Niebo ( Asman ) i Ziemia ( Zam ); Święta Inwokacja ( Manthra Spenta ) i Nieskończone Światło ( Anaghra Raocha )





Komentarze