Manthra Aszem Vohu - streszczenie myśli Zaratusztry

3500 lat temu język awestyjski był przystosowany do przekazywania w bardzo skondensowanej formie ogromnej ilości treści w odróżnieniu od współczesnego języka, który raczej dąży do precyzyjnego przekazywania w miarę jednoznacznych komunikatów. Dlatego Aszo Zaratusztra układając Manthry mógł w zaledwie trzech linijkach tekstu manthry Aszem Wohu przekazać streszczenie tego co było istotą jego objawienia. Dziś tę zdolność zachowała jedynie poezja. Nieprzypadkowa to zbieżność bo manthry Zaratusztry to poetyckie hymny, które miały na celu medytację i kontemplację objawienia, ale musiały być krótkie by ich nauka nie sprawiała zbyt wiele trudności. Dla lubiących się wgłębiać w treści naszej religii prezentujemy tłumaczenia jednej z najważnieszych mantr wraz z interpretacją dodatkowo uzupełnioną w słownik i odnośniki do podstawowych pojęć. Tylko 12 słów, a tak duży przekaz dziś trudny do zrozumienia bo to co było jasne 3500 lat temu dzisiaj stanowi swoisty rebus, którego odczytanie wprost nie daje satysfakcjonującego rezultatu. Przypomnę, że Awestyjski to trochę starszy brat sannskrytu.Aszem 1 Vohū 2 Vahisztem 3 astī 4
Usztā 5 astī, 6 Usztā 7 ahmāi, 8
Hiat 9 aszāi 10 Vahisztāi 11 aszem. 12

Tłumaczenia na język polski
1. Ład i prawość są dobrem najlepszym. Są szczęściem.
Szczęście osiąga ten, kto czyni ład i prawość
ze względu na najlepszy Ład (i Prawość).

2. Odwieczne prawo i sprawiedliwość to najlepsza rzecz: energia, i cnota,
to szczęście, zdrowie i dobrobyt dla każdego człowieka,
który potrafi być prawy i sprawiedliwy dla samej prawości

ZNACZENIE I INTERPRETACJA MANTHRY
Znaczenie terminu „prawość” należy rozumieć jako prawdę, świętość i nieskazitelną czystość „Asza”. W naszej Świętej Aweście prawość i sprawiedliwość są bardzo chwalone. W tym celu wprowadza się słowa „Aszem Staomi”: (tj. Chwalę Sprawiedliwość). Dlaczego ją chwalimy i dążymy do niej? Ponieważ jedynie prawda i prawość prowadzą do trwałego szczęścia „Uszta” w obydwu światach.

Dzięki Dobremu Umysłowi „Vohu Manah” danemu nam przez Ahura Mazdę mamy zdolność odróżniania dobra od zła i prawdy od fałszu. Kiedy okłamujemy siebie i innych tak naprawdę nie tylko to zwykle wiemy, ale w gruncie rzeczy czujemy się z tego powodu źle. Kiedy nie znamy prawdy o sobie, widzimy wykrzywiony obraz samych siebie i prędzej czy później w konfrontacji z prawdą i ładem świata zostajemy albo zdemaskowani co sprawia nam cierpienie, albo doznajemy niewytłumaczalnych niepowodzeń. Nasze myślenie zostaję wtedy opanowane przez Złą Myśl „Aka Manah”. Okłamując siebie i innych zaczynamy żyć w fikcyjnym świecie, który w końcu okazuje się złudą i wali się w gruzy, często raniąc nas i bywa, że także tych co nas otaczają. Kiedy odrzucamy prawdę i okłamujemy inych stajemy się ludźmi nieprawymi, nikczemnymi „Drudżavan”.Tracimy w końcu przyjaciół, ukochane osoby, zostajemy sami, popadamy w kłopoty i w jeszcze większe kłamstwo. Możemy tylko udawać przed innymi że jesteśmy szczęśliwi. Ścieżka bycia prawym nie jest łatwa, ale jedynie ścieżki nikczemności i nieprawości dają łatwe recepty na powodzenie i szczęście.

Przez prawdę, prawość i sprawiedliwość osiągamy umysł nie zanieczyszczony, wolny od ciemności i złych uczuć i emocji, wolny od pogardy i nienawiści. Nasz umysł jest w stanie widzieć świat i nasze jestestwo takim jakie jest z całą jego brzydotą, ale też z całym jego pięknem. Wtedy możemy w sobie i świecie naprawiać to co zostało zepsute, leczyć choroby duszy, umysłu i ciała. Czystość umysłu i ciała jest najdoskonalszym bogactwem i szczęściem „Uszta” tego świata dającym także zdrowie „Hurwatat-Uszta” oraz zdolność do panowania nad sobą i swoim losem ”Chszatra”. To szczęście, które jest najwyższe to prawda, którą osiągamy. Najważniejszą rzeczą, do której każdy człowiek powinien dążyć od urodzenia się na tym świecie, jest Prawda „Asza”. Dopiero przez prawdę jesteśmy w stanie wpływać na losy świata w pozytywny sposób „Vahiszta“. Wszystkie drogi do szczęścia gdzie jest kłamstwo, teorie i hipotezy oparte na fałszu prowadzą do klęski, zgryzoty, niszczą nas i innych wokół nas.

Człowiek budząc się i wstająca gdy recytuje Aszem Vohu, porzuca wszelkie niegodziwe myśli wyrzucając je ze swego umysłu. Jej znaczenie polega na tym, że wczesnym rankiem, wstając ze snu, należy nagromadzić w sobie wolę dochodzenia do prawości i prawdy, a trzymanie się jej powinno kierować codziennymi myślami mową i uczynkami. Bezcelowe jest recytowanie Aszem Vohu z jednej strony, a kłamstwo i oszustwo „Drudż” z drugiej. Po recytacji należy postępować zgodnie z prawdą „Asza”.

Bycie człowiekiem prawym, sprawiedliwym i mądrym „Aszawan” nie wymaga uzasadniania czy wytłumaczenia, dlatego na końcu powiedziane jest, że trzeba być prawym dla najlepszej prawości. Ona jest naszym środkiem i celem zarazem, sposobem na bycie szczęśliwym, a szczęście „Uszta” jest celem życia człowieka, ale tylko przez prawdę i wyrzeczenie się kłamstwa „Drudż”. Tylko będąc ludźmi prawymi, prawdomównymi i sprawiedliwymi, którzy dążą do ładu i harmonii, nie krzywdzimy innych i zmniejszamy zło na tym świecie.`

Pamiętać jednak należy, że nasz świat jest „Gumeznisz” – zmieszany i nie zawsze rozeznamy prawdę, a więc możemy być oszukani i zwiedzeni, co nie zwalnia nas z obowiązku w dążeniu do prawdy Aszy. Możemy popełnić błąd, ale zawsze mamy obowiązek go naprawić lub dążyć do jego naprawienia. Możemy błądzić na drodze do prawdy i prawości, ale zawsze możemy wrócić na ścieżkę jej poszukiwania. Dlatego ten co wprowadza naprawdę ład i prawość czyni dobro najlepsze.

Kiedy człowiek pod koniec życia szczerze odmawia modlitwę Aszem Vohu, porzuca wszelkie niegodziwe myśli. Wreszcie gdy nastanie kres naszego życia, prawda o nas, albo przez naszą nieprawość obciąży nas i skieruje ku najgorszemu bytowaniu, albo dzięki naszej prawości uwolni nas i pozwoli na najlepszy byt w Domu Pieśni, a my osiągniemy nieśmiertelność „Amertat”.

SŁOWNIK:
Aszem – od Asha: prawo, odwieczne prawo, ład , porządek kosmiczny, prawda sprawiedliwość, zdatność, dobra kondycja, stosowność
*ASZA VAHISZTA: Doskonały Porządek, czyli Prawda) jest prawowitym porządkiem kosmosu, zgodnie z którym wszystko się dzieje. wyznacza ścieżkę sprawiedliwości i wiedzy duchowej.
Vohu – dobry, cnotliwy; rzecz (oryginalna) dobra, dobra rzecz; prezent, dzieło.
* VOHU MANAH – DOBRY UMYSŁ to duch boskiej mądrości, oświecenia i miłości.
Vahisztem – najlepszy, najlepsza, najdoskonalszy, idealny, modelowy - Asha Vahistha
Asti – jest, jestem, to, być (ahi)
Uszta – szczęśliwy, zdrowy; energiczny; zawołany, obwołany; dobrobyt, szczęście, zdrowie, szczęście; życzenie. Także:
*HAURWATAT Amesza spenta zdrowia duchowego, fizycznego i psychicznego.
Ahmai – to, tamto; my
Hiat – zaimek: to, co, także jako imiesłów w związku z tym; a tym samym; gdy; od czasu; bo; to znaczy, tj
Aszai – patrz Aszem

Podstawa tłumaczenia
Ashem (Sprawiedliwość) Vohu (dobro) Vahishtem (najlepsze) asti (to)
Ushtā (szczęście) asti (to) Ushtā (szczęście) ahmai (dla tego)
Hyat (kto) ashai (sprawiedliwości) Vahistai (w imię najlepszej) ashem (sprawiedliwy)

tłumaczenie dosłowne:
Sprawiedliwość to dobro najlepsze
to szczęście, szczęście dla tego
kto sprawiedliwy najlepszej sprawiedliwości





Źródło:
https://bit.ly/3pkEtSc

Komentarze