Hymn na cześć Mazdy Ahury

 HORMAZD JASZT 13. – 19. i 30.–32.(fragmenty)

HYMN NA CZEŚĆ MAZDY AHURY (KHORDAD AWESTA)

Przeczytajcie koniecznie komentarz na końcu. 😀


„Nazywam się Obrońca; mam na imię Życzący szczęścia; nazywam się Stwórca; nazywam się Strażnikem; nazywam się opiekunem. „Nazywam się Rozróżniającym; nazywam się najlepiej rozpoznającym. „Nazywam się stwórcą dobrobytu; nazywam się Słowem pomyślności. „Nazywam się Królem, który rządzi zgodnie ze swą wolą; nazywam się Królem, który rządzi najbardziej według woli sprawiedliwości. „Nazywam się łagodnym Królem; nazywam się najbardziej przychylnym królem.

14

„Ja jestem się Ten, który nie zwodzi; Ja jestem się Ten, który nie daje się oszukać. „Nazywam się dobry Strażnikiem; Ja jestem Ten, który niszczy złość; nazywam się Ten, który zwycięża od razu; ja jestem Ten, który zwycięża wszystko; Ja jestem Ten, który wszystko ukształtował. „Nazywam się Wszelkie dobro; moje imię jest pełne mocy; Ja jestem Mistrzem wszelkiej dobroci.

15

„Ja jestem ten Ten, który może zesłać korzyść na swoje życzenie; Ja jestem Ten, który może najlepiej, który spełnia życzenia. „Moje imię to Miłosierdzie; Moje imię to Moc; Moje imię to najbardziej dobroczynny. „Nazywam się Świętość; mam na imię Wielki; nazywam się dobrym Władcą; nazywam się Najlepszym z Władców. „Moje imię to Mądrość; Moje imię jest żywą mądrością z mądrości wiecznej; mam na imię Ten, który zawsze czyni tylko dobro.

16

„To są moje imiona. - A kto w tym materialnym świecie, O Spitamo Zaratusztro! recytuje i wymawia moje imiona we dnie lub w nocy;

17

„Ten, który je wypowie, gdy wstanie lub zanim się położy; kiedy się kładzie lub kiedy wstaje; kiedy przywiązuje się świętym pasem lub kiedy rozpina święty pas; gdy wychodzi ze swego miejsca zamieszkania lub gdy wychodzi ze swego miasta, albo gdy wychodzi ze swego kraju i wjeżdża do innego kraju:

18

„Ten człowiek ani w dzień, ani w nocy nie zostanie zraniony bronią wroga, którą rzuca demon Aeszma i kierowana jest przez Drudża (kłamstwo); ani nóż, ani kusza, ani strzała, ani miecz, ani maczuga, ani proca nie dosięgną go i nie zranią.

19

Ale te imiona nadejdą, aby go podtrzymać z tyłu i podtrzymać z przodu, przed niewidzialnym Drudżem, przed złą kobietą-demonem Varenjaa, przed złoczyńcą nastawionym na szkody i przed tym demonem, który jest całą śmiercią, Angra Mainyu. To będzie tak, jakby tysiąc ludzi czuwało nad tym jednym człowiekiem.


(…)


30

'Czcimy potężną Gaokerenę, stworzoną przez Mazdę; potężnego Gaokerena, wykreowanego przez Mazdę.

31

„Czcimy rozum i pamięć Ahury Mazdy, aby zachować Święte Słowo. Wielbimy zrozumienie Ahury Mazdy, aby studiować Święte Słowo. „Czcimy język Ahury Mazdy, aby wypowiadać Święte Słowo. „Czcimy górę, która daje zrozumienie, która zachowuje zrozumienie; [czcimy go] w dzień i w nocy, a ofiary i libacje nasze są zawsze przyjmowane.

32

„Czcimy to wszelakie stworzenie [Ahury], Spenta-Armaiti; i święte stworzenia tego stworzenia i Aszy [Wahiszty], które są przede wszystkim w świętości. „Oto biorę na Pana i mistrza największego ze wszystkich, Ahura Mazdę; (by) uderzyć w Arcydemona Angrę Mainyu; uderzyć Aeszmę raniącą włócznią; uderzyć demony Mazainya; uderzyć wszystkie Deva i pomniejsze demony Varenya; zwiększyć moc Ahura Mazdy, jasną i chwalebną; zwiększyć moc Amesza-Spentów; zwiększyć moc gwiazdę Tisztrya (Oriona), jasną i wspaniałą; by pomnażać wiernych mężów i kobiety; aby pomnożyć wszystkie święte stworzenia dobroczynnego Ducha. Aszem Vohu: Świętość dobra jest najlepszą ze wszystkich dobrych rzeczy...


KOMENTARZE:

Hymn ma przede wszystkim sens cieszenia się z triumfu Boga w każdym aspekcie rzeczywistości, gdy doznajemy namacalnego dowodu jego potęgi i siły, gdy w świecie zmieszanym bitwa zostaje wygrana, gdy jesteśmy szczęśliwi. Wyrażamy radość i chwalimy Boga jak brata i przyjaciela, siostrę i przyjaciółkę, za to że jest i że jest czymś wspaniałym i dobrym. Radujemy się że podtrzymuje nas w nieszczęściu i sprawia, że odnosimy zwycięstwa, które choć nie kończą wojny ze złem dają nam nowe siły do walki z Arymanem u boku Mazdy. Wiemy że on stara się byśmy byli szczęśliwi i za to mu dziękujemy i go wychwalamy z radością. Zwróceni ku światłu śpiewamy te pochwalne mantry dziękując i ciesząc się wspólnym tryumfem.

Ofiarujemy swoje oddanie Mazdzie i swoją wolę współdziałania, palenie świętego ognia jest symboliczną ofiarą wyrażającą nasze intencje, podobnie rytualna libacja związana ze spożywaniem haomy w niewielkiej ilości jest swoistym symbolem naszej jedności z Ahura Mazdą. Zaratusztra świadomie jak się sądzi zostawił element namacalnego ofiarowania ogniowi drewna i libacji, gdyż przeskok od „handlowej” relacji z Bogiem do mistycznej był 3500 lat temu mentalnie nie do pokonania dla jemu współczesnych. Możliwe że symbolizm ofiary miał też wpływ na liturgię chrześcijańską w odróżnieniu do realnej ofiary w świątyni jerozolimskiej.


https://www.facebook.com/Zaratusztrianie/posts/3235176319852543

Komentarze