Zaratusztrianizm o orientacjach seksualnych

ORIENTACJA SEKSUALNA W ZARATUSZTRIANIZMIE

Ponieważ po raz kolejny wypływa ten temat publikuję tę notę

I. Po pierwsze nie ma oficjalnego stanowiska zaratusztrian wobec zjawiska odmiennych orientacji seksualnych i powoływanie się na fargard z Wendidad jest jedynie stwierdzeniem, że w Aweście występuje zapis negatywnie określający odmienność seksualną. Dobra Religia dzieli się na następujące grupy i szkoły, nie zwalczające się nawzajem, ale dyskutujące ze sobą choć temperatura sporów bywa wysoka, co jest charakterystyczną cechą zaratusztrianizmu. Wszystkie grupy i szkoły uznają przesłanie Gath, ale różnią się podejście do późniejszych pism, oraz kwestii konwersji. Od VII wieku nie miała jednak miejsca żadna schizma lub zjawisko podobne do reformacji w chrześcijaństwie.

II. Wynika to z faktu że współczesny zaratusztrianizm dzieli się na dyskutujące ze sobą szkoły SZKOŁY z których każda będzie inaczej interpretować normy religii. Obecnie istnieją szkoły takie jak:

„Tradycjonaliści”:

Zaratusztrianie, którzy wyznają religię, z umiarkowanymi reformami. „Tradycyjny” zaratusztrianizm, praktykowany przez znaczną cześć zaratusztrian, głównie Parsów. Uważają, że zaratusztrianinem; trzeba się urodzić, czyli mieć zaratusztiańskich rodziców.

Podgrupą tych przekonań są „Monoteiści”,

Zaratusztrianie, którzy pod wpływem nacisku chrześcijaństwa uznają że de facto zaratusztrianizm jest religią monoteistyczną, a zło należy traktować nie jako coś substancjalnego, ale w sposób zbliżony do poglądów chrześcijańskich.

„Moderniści”:

Zaratusztrianie, którzy wierzą w tradycyjne pisma święte i obrządki zaratusztrianizmu, ale uznają, że osoby z zewnątrz mogą nawrócić się na dobrą religię, chociaż nie uznają aktywnego prozelityzmu czyli nawracania na wiarę zaratusztriańską.

„Restauracjoniści”:

Zaratusztrianie wyznający pogląd, że tylko Gathy (hymny Zaratusztry) są natchnione przez Boga. Wszystkie późniejsze pisma i rytuały zoroastryjskie są przez nich uważane za „stworzone przez człowieka”, a zatem nie są natchnione przez Boga, i należy je traktować jako tradycję, w której przetrwały jedynie nikłe elementy utraconych przekazów Zaratusztry. opcjonalne dla zaratusztrian. Wierzą, że potrafią nawracać. Około 15% wszystkich Zaratusztrian.

„Ksznoomi”

Zoroastrianie, którzy są wyznawcami Ilm-e-Khshnoom („Science of Inner Joy”), szkoły założonej przez Behramszaha Szroffa w XIX wieku. Khsznoomi wierzą w reinkarnację. Zawiera elementy poglądów teozoficznych. Nurt uznawany przez część zaratusztrian za herezję i sektę. Około 20 000 w Indiach i kilka tys. w Ameryce Północnej. Większość z nich to tradycjonaliści.

„Nowi konwertyci na zachodzie należą do różnych szkół”

grupa nie mająca rodzinnych i etnicznych korzeni zaratusztriańskich, która zgodnie z zasadami przystąpiła do ceremonii Sedreh Puszi/Navjote przed uznawanym przez zaratusztrian kapłanem (mobadem). Od 1000 do kilku tysięcy na świecie. Głównie w USA, Kanadzie, Australii, Nowej Zelandii, Rosji, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Szwecji, Norwegii, Azerbejdżanie i Kazachstanie, Łotwie i Estonii. Do tej grupy należą także polscy zaratusztrianie.

III. Homoseksualizm w zaratusztrianizmie jest, jak w wielu innych religiach, tematem kontrowersyjnym. Od strony naukowej nie jest to temat ostatecznie rozstrzygnięty: Naukowcy nie znają jeszcze dokładnej przyczyny orientacji seksualnej, ale zbliżona do consensus naukowego jest opinia, że jest on spowodowana złożonym oddziaływaniem czynników genetycznych , hormonalnych i środowiskowych. Nauka nie rozstrzygnęła więc powodów dla których mamy do czynienia ze zjawiskiem odmiennej orientacji seksualnej. Stan badań nie pozwala nawet na pełny konsensus naukowy. Większość badaczy jedynie skłania się ku jakimś teoriom, a raczej nie do końca dowiedzionym hipotezom. To wpływa na stan dyskusji wśród zaratusztrian.

1. ortodoksyjni zaratusztrianie preferują tłumienie homoseksualizmu w swojej społeczności, podczas gdy reformatorskie odłamy Zaratusztrian akceptują homoseksualizm. Większość zaratusztrian uznających wszystkie części Avesty za objawione uznaje homoseksualne zachowania za niedopuszczalne.

2. W GATHAH TEN TEMAT NIE WYSTĘPUJE. (Avesta składa się z wielu części pisanych przez wiele stuleci. Najstarszą częścią, którą uważa si za pismo samego Zaratusztry, są Gathy). W Ghatah Zaratusztra w ogóle nie wspomina o homoseksualizmie. Dlatego zaratusztrianie, którzy odrzucają późniejsze pisma w Awesty jako zepsucie oryginalnych nauk Zaratusztry, wierzą, że jest to dowód na to, iż homoseksualizm nie jest skalaniem.

3. CZĘŚĆ KONSERWATYWNYCH ZARATUSZTRIAN AKCEPTUJE CAŁĄ AWESTĘ JAKO ICH RELIGIJNY PRZEWODNIK, W TYM WENDIDAD , zbiór 22 Fargardów lub przykazania dotyczące czystości religijnej.

Vendidad stwierdza:

„Mężczyzna, który spoczywa w mężczyźnie jak mężczyzna, spoczywa na kobiecie, lub jak kobieta spoczywa na mężczyźnie, jest człowiekiem, który jest Daeva [demonem], ten człowiek jest czcicielem Daeva, męskim kochankiem Daeva”

Fragment ten interpretowano w ten sposób, że homoseksualizm jest formą kultu demonicznego, a zatem jest skalaniem. Tradycyjny zaratusztrianizm uznaje reprodukcję jako niezbędną dla utrzymania społeczności. Para homoseksualna nie może rozmnażać się, podczas gdy para heteroseksualna może. I to jest uznawane za zjawisko z natury negatywne.

4. Kontrowersje wobec odmiennej orientacji seksualnej wśród zaratusztrian nie oznaczają nietolerancji czy aktów wrogości i agresji wobec tych osób.

Niewiele społeczności zaratusztriańskich wyklucza członków ze względu na to, że mogą oni być lub są homoseksualistami. Przykładowo po śmierci Freddie Mercury , biseksualny Pars, miał pogrzeb zaratusztriański w obecności mobedów. Alexander Bard , szwedzki muzyk biseksualny, również został zaratusztrianinem i prowadzi aktywną działalność propagującą tę religię.

Dlatego proszę się nie dziwić, że zaratusztrianie pytani o homoseksualizm mogą udzielać trochę odmiennych odpowiedzi.

Behdin Jacek Kotela




https://zaratusztrianiepolscyhome.files.wordpress.com/2021/10/orientacja-seksualna-w-zaratusztrianizmie.pdf

Komentarze