Riwajaty zaratusztriańskie

Riwajaty

Riwajaty to teksty zawierające pytania do dasturów w Iranie i odpowiedzi wymieniane między społecznością zaratusztrian w Indiach i ich współwyznawcami w Iranie. Zawierają dyskusje, wskazania moralne i przypowieści. Mają zbliżony charakter i znaczenie jak Talmud w Judaizmie.

Cechą odróżniającą od Talmudu jest jednak ich rola polegająca na dyskusji, dialogu i uzgodnieniach i w kwestiach religijnych, charakterystyczna dla zaratusztrianizmu. Riwajaty nie są więc ostateczną odpowiedzią na ciągle zadawane pytania dotyczące religii, lecz zapisem toczącej się dysputy, która w innych formach toczy się nadal. Stąd znaczna część wypowiedzi zawartych w Riwajatach dzisiaj ma jedynie znaczenie historyczne, albo jest podstawą do współczesnej dyskusji.

Riwajaty są też cennym źródłem informacji o historii religii, mitach i legendach zaratusztrian. Zawierają również informację o tekstach dzisiaj nie istniejących i utraconych.

Riwajaty zawierają wypowiedzi o bardzo różnej treści, ale zwykle są to kwestie dotyczące kultu, zwyczajów, rytuałów i przestrzegania przepisów religijnych. Poruszane są zagadnienia dotyczące spraw przyziemnych, takich jak zapytania o przygotowanie atramentu do pisania dokumentów religijnych, po ważne kwestie, w tym konwersję.

W ciągu trzech stuleci z Indii do Persji wysłano dwadzieścia dwa Riwajaty. Pierwszy Riwajat wrócił do Indii w 1478 roku przywieziony przez Narimana Hoszanga z Broach. Hoshang był laikiem, wspieranym przez Czang Asę, znanego przywódcę społeczności Parsów w Nawasari. Hoszang spędził rok w Yazdzie, ucząc się perskiego i utrzymywał się z „drobnego handlu”. Ostatecznie jego perski poprawił się do tego stopnia, że ​​był w stanie polemizować z dasturami z Iranu.

Po tym pierwszym Riwajacie, indyjscy kapłani Parsów regularnie prowadzili dialog z dasturami perskimi i wysyłali swoich przedstawicieli do Iranu.

Nazwy Riwajatów są związane z imieniem emisariusza,, który przywiózł go z Iranu. Część Riwajatów zwykle niekompletna nie posiada nazwy ponieważ emisariusz był anonimowy.

Od XVII wieku Riwajaty były klasyfikowane według tematu, do którego się odnosiły. Dotyczy to Riwajatów dostarczonych przez: Hormazdyar Framarza, Daraba Hormazdiara i Barzo Kamdina .

Riwajaty to jedyny nowożytne teksty perskie zapisane pismem awestyjskim.

W XVIII wieku sekta Kadmi w Iranie i Indiach wymieniły dodatkowe Riwajaty, zamknięte w księdze Revayat-e Haftad va Hast (przetłumaczonym jako Riwajat 78 pytań) (znanym również jako Riwajat Ithoter).


fot. Wikipedia (ceremonia ślubna Parsów w Indiach przełom XIX i XX)



Źródło:
https://www.facebook.com/Zaratusztrianie/posts/4007434282626739

Komentarze