Ponieważ nie ma oficjalnego organu zarządzającego, który dyktuje i wydaje normatywne opinie co jest dozwolone, a co nie bioetyka tradycji wiary zoroastryjskiej jako całości, opiera się na interpretacji świętych ksiąg i tradycji przez szanowane autorytety reprezentowane przez cieszących się opinią mędrców kapłanów (mobadów, ervadów i dasturów), ale także przez społeczność zaratusztriańską reprezentowaną przez andżomany i organizacje zaratusztriańskie. Jest wiele dyskusyjnych tematów, które są przedmiotem sporów religijnych i etycznych, gdzie równolegle funkcjonują rożne rozwiązania. W jednych sprawach jest pełny consensus, w innych trwa dyskusja teologiczna i etyczna. Z pism świętych w Aweście temat jest poruszony w Widewdad, ale nie daje do końca jasnej odpowiedzi na temat aborcji choć generalnie jest ona odradzana.
Widewdad /Wendidad
FARGARD 15.
IIa
(…)
11. „Jeżeli mężczyzna zbliży się do dziewczyny, zależnej od pana rodziny lub nie zależnej,
urodzonej [mężowi] lub nieurodzonej, a ona pocznie przez niego, niech nie wstydzi się ludzi,
zniszcz owoc w jej łonie.
12. „A jeśli panna, wstydząc się ludu, zniszczy owoc w swoim łonie, grzech ciąży zarówno na
ojcu, jak i na niej samej, morderstwo na ojcu i na niej samej; zarówno ojciec, jak i ona zapłacą
karę za umyślne morderstwo.
IIb
13. „Jeśli mężczyzna zbliży się do dziewczyny, zależnej od pana rodziny i domu lub nie zależnej, wydanej [mężowi], a ona pocznie przez niego i mówi: „Poczęłam przez ciebie;” a on
odpowiada: „Idź więc do starej kobiety i poproś ją o jeden z jej leków, aby mogła spowodować
poronienie”;
14. „A Kobieta idzie do starej kobiety i prosi ją o jeden z jej narkotyków, aby mogła spowodować poronienie; a stara kobieta przynosi jej trochę Banga lub Shaeta, narkotyku zabijającego
płód w łonie matki lub wydalającego go z macicy, lub innego środka, który powoduje poronienie i [mężczyzna mówi]: „Spraw, aby twój owoc zginął !” i sprawia, że ginie jej owoc; skalanie jest na głowie całej trójki, mężczyzny, dziewczyny i starej kobiety.
(…)
Zgodnie z tymi fragmentami z Widewdad można przez analogię wyciągnąć wniosek, że ponieważ istniała dość obszerna wiedza na temat sposobów, w jakie można wywołać aborcję poprzez spożywanie pewnych roślin, praktykowano to wystarczająco często, by było to dyskusyjne. Widewdad stwierdza, że w niektórych przypadkach jest to równoznaczne z morderstwem, ale poza stwierdzeniem, że jest to skalanie nie jest jednoznacznie określona kara dla winnych aborcji (w wersecie IIa.12 może być mowa o grzywnie za aborcję), a w wersecie II.b.11 aborcja wydaje się być tolerowana jeśli nie zalecana. W Widewdad jak widać mimo generalnego potępienia aborcji jej karalność nie jest jednoznacznie określona.
Kolejny problem to kwestia etapu na którym mamy do czynienia z dzieckiem.
Zarodek (płód)
W tradycji zoroastryjskiej mówi się, że dziecko jest formowane, a dusza Daena oddziela się od przedduszy Frawaszi i wstępuję do jego ciała po, czterech miesiącach i dziesięć dniach ciąży.* Nie jest powiedziane w pismach nic na temat dopuszczalności aborcji przed i po tym czasie. Zaratusztrianizm nie doszedł do konsensusu w tych sprawach, ale współcześni Parsowie w Indiach uważają z jednej strony że użycie embrionalnych komórek macierzystych za dopuszczalne z etycznego i religijnego punktu widzenia, a aborcję na każdym etapie ciąży za zakazaną Generalnie aborcja jest uważana za niesprawiedliwą, a czyn, który jest jednocześnie czynem celowo morderczym był i jest w większości przypadków odradzany.
Opinie
Ervad Ramiyara Karanji na temat aborcji:
–Teksty zoroastryjskie jasno mówią o homoseksualizmie i aborcji. Osobista decyzja niesie za
sobą konsekwencje.
dr Kayhana P. Parsi, J.D
– Nie jest powiedziane w pismach nic na temat dopuszczalności aborcji przed i po tym czasie.
(czterech miesiącach i dziesięciu dniach ciąży.)
Informacja oparta na rozmowie telefonicznej przeprowadzonej z Kayhana P. Parsi, J.D., doktora habilitowanego, prof. Bioetyki i Polityki Zdrowotnej oraz Uniwersytetu Loyola w Chicago Stitch School of Medicine Neiswanger Instytut Bioetyki i Polityki Zdrowotnej Przeprowadzono wywiad 1 grudnia 2009 roku.
Lekarz Firroz Billimoria, MD
– Parsowie w praktyce wydają się uważać użycie embrionalnych komórek macierzystych za dopuszczalne z etycznego i religijnego punktu widzenia. Jednak aborcja na każdym etapie ciąży jest zabroniona. Informacje oparte na rozmowie telefonicznej przeprowadzonej z Firroz Billimoria, MD, lekarz prowadzącym, Loma Linda Uniwersytet Centrum Medyczne, Loma Linda, Kalifornia.
Wywiad przeprowadzony 4 grudnia 2009r.!
*Zend Avesta,!Tom. II, str. 563
https://zaratusztrianiepolscyhome.files.wordpress.com/2021/10/zaratusztrianizm-aborcja.pdf
Komentarze
Prześlij komentarz