Uproszczony panteon zaratusztriański

Dla ciekawych klasyczny uproszczony „panteon” zaratusztriański z czasów Sasanidów w jego ludowej wersji.

Siły Dobra
Ahura Mazda lub Ormuzd (pahlawi) - Pan Mądry/Mądra Pani
Ahurę Mazdę cechuje jego wielka mądrość. Jest szczodrą i perfekcyjną dobrocią. Jest ona Stwórcą i jest wieczny, lecz nie wszechmogący, gdyż jest ograniczony przez swojego Arcywroga, Arymana. Ahura Mazda nosi przystrojoną gwiazdami szatę. "Szybko-konne słońce" jest jego okiem. Jego tron znajduje się w najwyższym niebie, w niebiańskim świetle.

Ameszaspenta
Ameszaspenta - są to „synowie i córy” (emanacje) Ahury Mazdy i zazwyczaj przybierają postać pięknych mężczyzn i kobiet w młodzieńczym wieku.
Wohu Manah (ang. Vohu Manah) - Dobra Myśl
Wohu Manah zasiada po prawicy Ahury Mazdy. Ochrania on przydatne zwierzęta w świecie, a także zajmuje się ludźmi. Codziennie spisuje myśli, słowa i czyny ludzi.

Asza (ang. Asha) - Prawda
Asza jest najpiękniejszym z Ameszaspenta. Ci którzy nie znają Aszy nigdy nie mogą wstąpić do niebios. Asza zachowuje porządek na Ziemi gdyż razi choroby, śmierć, demony, czarnoksiężników i inne złe istoty.

Chszatra Warija (ang. Kshathra Vairya) - Królewskość Zwycięska
Chszatra Warija reprezentuje siłę, majestat, panowanie i potęgę Ahury Mazdy. Pomaga biednym i słabym oraz chroni metale. Poprzez niego Ahura Mazda przydziela ostateczne nagrody i kary.

Armaiti - Święta Cierpliwość
Armaiti zasiada po lewicy Ahury Mazdy. Reprezentuje ona pobożne posłuszeństwo, religijną harmonię i uwielbienie. Raduje się kiedy prawi kultywują ziemię i hodują bydło czy prawy syn zostaje zrodzony.

Haurwatat & Ameretat - Zdrowie & Nieśmiertelność
Haurwatat, Zdrowie, jest kojarzona z wodą. Jej darem jest bogactwo.

Ameretat, Nieśmiertelność, druga połowa tej blisko splecionej pary, jest skojarzona z wegetacją. Jej darem są stada bydła.

Sraosza (ang. Sraosha) - Posłuszeństwo
Sraosza jest wojownikiem w zbroi, uzbrojonym w topór wojenny. Sraosha chroni świat nocą, kiedy na polowanie wychodzą demony. Ujeżdża rydwan zaprzęgnięty w cztery piękne białe konie.


Pomniejsi pomocnicy Ahura Mazdy

Mitra - Układ
Mitra chroni Prawdę oraz Porządek w świecie poprzez walkę z Oszustwem. Jest silnym wojownikiem dzierżącym srebrną pikę, złotą zbroję i mocarnych ramionach. Osądza zmarłych.

Waju - Wiatr
Waju ujeżdża szybki rydwan ciągnięty przez 1000 koni. Wytwarza pioruny i przynosi świr. Waju jest straszliwym, szerokim wojownikiem i dzierży ostrą włócznię i broń ze złota. Odpowiednio ubłagany ocali wzywającego od wszelkich złych napastowań.

Tisztrja - Deszcz
Tisztrja jest dobrą siłą. Może przyjąć trzy postacie: młodego chłopca, byka i konia. W każdej z postaci jest wielkim wojownikiem, lecz tylko jeśli złożono mu ofiary ze zwierząt, gdyż to one go nasycają.

Aredwi Sura Anahita - Silne Niesplugawione Wody
Bogini ta jest źródłem wszelkich wód, a poprzez nie płodności. Jest potężna i jasna, wysoka i piękna. Nosi złotą koronę i złoty naszyjnik.

Weretragna (ang. Verethragna) - Zwycięstwo - Weretragna jest agresywną, niepowstrzymaną siłą zwycięstwa. Posiada dziesięć postaci:
1.) Silnego wiatru;
2.) Byka o żółtych oczach i złotych rogach;
3.) Białego konia;
4.) Obładowanego wielbłąda;
5.) Samca niedźwiedzia o ostrych zębach;
6.) Piętnastoletniego chłopca;
7.) Kruka;
8.) Dzikiego barana;
9.) Walczącego kozła;
10.) Mężczyzny ze złotym mieczem.

Rapithwina - Pan Południowego Upału
Rapithwina jest Panem idealnego świata. To w Południe świat został stworzony i to w Południe Ahriman zostanie zniszczony. Największym wrogiem Rapithwiny jest Demon Zimy.

Atar - Ogień
Atar jest synem Ahury Mazdy, znakiem Jego obecności. Ma trzy metry wzrostu, głowę z błękitno-białych płomieni, lecz wygląda jak piętnastoletni młodzieniec w każdym innym aspekcie.

Haoma - Roślinny Bóg
Haoma jest zarówno rośliną jak i bogiem. Kiedy tknięty, umiera i wywołuje pokonanie zła dla wyznawców. Ci którzy tknęli Haoma wcześniej, zostali pobłogosławieni wspaniałym synem. Jako bóg, Haoma składa ofiary innym bogom i jest obecny w każdej ofierze wiernych.

Herosi:
Yima - idealny prototyp wszelkich królów. Był jednak zbyt dumny i zgrzeszył przed Ahurą Mazdą, toteż zmarł.

Hoszang - przed potężnym Hoshangiem uciekają w popłochu wszelcy czarodzieje i demony.

Taczmoruw - atakuje bałwochwalstwo, czarowników i wiedźmy oraz demony i zazwyczaj odnosi sukces.

Tisztra - odpycha choroby, gorączki i śmierć od człowieka. ORION

Feridun - wzywany przeciwko świądowi, gorączkom i nietrzymaniu moczu.

Keresasp - przeznaczony zabić Arcydemona.



Źródło:
https://pl-pl.facebook.com/Zaratusztrianie/photos/a.467199613316908/2561523723884476/?type=3&__tn__=-R

Komentarze