Vohu Manah - dobra myśl zaratsztriańska





Wohu Manah, Wohu Manu (aw. Wohu Manah, pahl. Wohuman, pers. Bahman - Dobra Myśl) – w zaratusztrianizmie jeden z Amesza Spentów - bytów tworzących etyczną i duchową osnowę świata materialnego, jakie wyemanowały z Ahura Mazdy zanim przystąpił on do stworzenia świata.

Wohu Manah przejawia się w świecie materialnym pod postacią Księżyca, bydła i białego jaśminu. Według Awesty ukazał się prorokowi Zaratusztrze, a także zaprowadził go przed oblicza Ahura Mazdy, gdzie otrzymał objawienie zasad nowej religii. Wohu Manah prowadzi także przed oblicze Boga dusze przebywające w Raju

Vohu Manah (dobra myśl) jest jedną z boskich istot, którym nadano imię Aməša Spenta w postgatyckich częściach Avesty. Podobnie jak w przypadku wszystkich tych istot, oryginalna abstrakcyjna idea została uosobiona i obdarzona cechami bóstwa.

W wielu kontekstach nie jest jasne, czy vohu manah (dobra myśl) lub vahišta manah (najlepsza myśl) oznacza abstrakcyjną ideę lub boską istotę , ale podobnie jak w przypadku innych personifikacji, widoczna jest synergia idei i istoty. (część badaczy, uważa vohu manah za istotę, podczas gdy inni uważają go za całkowitą ideę.)

Vohu manah oznacza dosłownie dobry stan moralny ludzkiego umysłu, który pozwala mu wykonywać swoje obowiązki, bez względu na to, czy jest to kult Ahura Mazdy, czy opieka nad krowami Na przykład, mówi się o panowaniu Ahury Mazdy, że ludzkość "wzmocni ją przez dobre myśli" ( J. 31.6), podczas gdy prawi wierzący są określani jako osoby "którzy poprzez swoją praktykę dobrej myśli znajdują się we wspólnocie krowy mlecznej" ( Y. 34.14).

Jako istota, Vohu Manah pojawia się głównie w związku z Ahura Mazdą i innymi istotami, np. "Ja również będę cię wielbić, o Prawdo, jak nigdy przedtem, (ty) i Dobra Myśli i Mądrzy Panowie" ( Y 28,3, porównaj Y. 28,9 i Y. 33.11).

W siedzibie, w której mieszka Ahura Mazda, Vohu Manah jest obecna wraz z duszami prawdomównych (wyd. 49.10).

Jednym z oznaczeń następnego świata jest "Miejsce Dobrej Myśli" ( J. 32.15). Vohu Manah jest przedstawiana jako jedna z podstawowych aktów stworzenia ( M. 44.4). Ahura Mazda jest wymieniany jako jej ojciec ( Y. 31,8; 45.4), ale ta relacja, którą również cieszą się inne boskie istoty, nie jest przedstawiona wyraźnie w kategoriach antropomorficznych.

Tak jak Ahura Mazda jest spokrewniony z Vohu Manah ( J. 32.2), tak samo człowiek dąży do partnerstwa z nim. Jedną charakterystyczną funkcją Vohu Manah jest funkcja doradcy (M. 44.8, 13, 47.3). Człowiek powinien postępować zgodnie ze "ścieżkami dobrej myśli" ( Y. 34.12, 13, 51.16). Każdy, kto czyni dobro prawdomównemu (…) będzie miał miejsce "na łące Prawdy i Dobrej Myśli" ( J. 33.3).

Vohu Manah, istota, działa również jako obrońca człowieka i jego zwierząt, ale nie jest jedynym wykonawcą tej funkcji. "Któż mógłby zostać obrońcą mojego bydła, siebie, (kogoś) innego niż Prawda, niż ty, O Mądry Panie i Najlepsza Myśl?" (50. Y.). Odwrotnie, pasterz, opiekujący się krowami, określany jest jako "zwolennik dobrej myśli" ( J 31.10). Prawdopodobnie istnieje również aluzja do roli Vohu Manah w zdaniu "Kogo wyznaczysz, O Mądry, aby być strażnikiem takiego jak ja. . ., (kogo) poza twoim Ogniem i twoją Myślą? "(46.7).

Zgodnie z dualistycznym poglądem na świat, voah manah sprzeciwia się aka manah (zła myśl) lub acišta manah (najgorsza myśl). Tutaj znowu pojawiają się tendencje do uosobienia w pewnych kontekstach: daēva są "ziarnami najgorszej myśli" ( Y. 32.3), piekło nazywa się "siedzibą najgorszej myśli" ( Y. 32.13), kłamca mieszka "z najgorszą myślą" (47,5).

Znaczenie przypisane idei i personifikacji vohu manah jest prawdopodobnie szczególną cechą zoroastryjską. W Vedach nie ma przykładu związku abstrakcyjnego rzeczownika ma ' nas i przymiotnika vásu z etycznym konotacją.

W młodszej Aveście jest niewiele odniesień do vohu manah jako abstrakcyjnej idei, ale wiele inwokacji i wzmianek o Vohu Manah boskiej istocie. Ogólnie jednak nie dają one żadnych wskazówek na temat specjalnych cech i funkcji bycia. Mimo to ważne jest, że wszędzie tam, gdzie Aməša Spəntas są wymieniane z imienia i nazwiska, i pomimo różnic w kolejności wymawiania, pierwszy stopień po Ahura Mazdzie zawsze jest w posiadaniu Vohu Manah, podczas gdy w Gāθa Asza jest ważniejszy i najbliższy Ahura Mazda.

Ważna jest także rola Vohu Manah przedstawia się jako zwycięskiego przeciwnika Aka Manah: "Zła myśl zostanie pokonana, Dobra myśl zwycięży" ( J 19,96).

W innym kontekście Vohu Manah pojawia się ponownie w roli obrońcy: "Kiedy Duch Zła zaatakował stworzenie Dobrej Prawdy, zainterweniowała dobra myśl i ogień" ( Jt 13,77). W wyścigu i walce o światło szczęścia, Vohu Manah bierze udział, razem z Aša Vahišta (Najlepsza prawda) i Ogniem, jako mistrz Spənta Mainyu (najbardziej Miłosiernego Ducha), ale tylko Ogień jest wymieniany jako rzeczywisty wojownik.

W końcu pojawia się Vohu Manah jako istota, która przywita duszę prawdziwego człowieka w zaświatach (32. 30 i 40. cytowane powyżej, Vd 19). Tak przy okazji, jest to jedyna sceneria, w której przedstawienie jest w ogóle graficzne: "Dobra myśl wznosi się z tronu złotego, głosi Dobra Myśl. . "( Wj 19,31)

Drugi dzień miesiąca poświęcony jest Vohu Manah, co jest zgodne z porządkiem pierwszeństwa, który umieszcza Vohu Manah na drugim miejscu po Ahura Mazdzie. Jedenasty miesiąc jest także poświęcony Vohu Manah.


https://www.facebook.com/Zaratusztrianie/photos/a.467199613316908.92385.157973627572843/1590699134300278/?type=3&theater

Komentarze